Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Problemen Fiat 2.3 Mj automaat

Vraag gesteld door E. Roodselaar-Jägers op 30 april 2021

Ik lees best wel hele heftige problemen met de Fiat 2.3 Mj 150pk automaat. Zijn deze bekende problemen en hoe kan ik weten of de mijne uit 2018 dat ook heeft.
https://www.nkcforum.nl/topic/5-probleem-met-automaat-fiat-ducato-uit-2017/

Antwoord van Mickel

Antwoord van Mickel

ANWB Expert

U heeft een Fiat 2.3 Multijet 150Pk met een automaat, u heeft gehoord dat er problemen zijn met de automaat. U wilt graag weten of dit bekende problemen zijn en of uw voertuig daar ook een probleem mee zou kunnen krijgen.

Om wat dieper in te kunnen gaan op dit probleem, wil ik eerst aanhalen dat dit verhaal niet over een volledige automatische transmissie gaat, maar over de uitvoeringen met een zogenaamde gerobotiseerde versnellingsbak. Fiat noemt dit de Comfort-Matic.  

Het koppelen en schakelen wordt hierbij door een elektro-hydraulische unit verzorgd. In feit is de versnellingsbak zelf ongeveer gelijk aan een handgeschakelde versie.

Het probleem waar over gesproken wordt, is een probleem waarbij er kunststof deeltjes van de koppelingsplaat afbreken, die waarschijnlijk het schakelen en/of koppelen belemmeren waardoor de versnellingsbak in storing gaat. Met de versnellingsbak zelf is niets aan de hand.

We kunnen het niet helemaal met zekerheid zeggen, maar het probleem lijkt zo nu en dan voor te komen bij vooral zwaardere voertuigen die ook nog eens zwaarder belast worden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een (te) zware kampeerauto die flinke ritten door de bergen maakt.

Het probleem met de kunststof deeltjes die afbreken lijkt dus zo nu en dan voor te komen bij de origineel gemonteerde koppeling van merk LUK.

De Fiat Ducato is een ontzettend veel gebruikte basis voor een kampeerauto, hoe groot het percentage is dat daadwerkelijk problemen krijgt valt moeilijk vast te stellen.

Bovendien komen storingen aan dit gerobotiseerde systeem, vanwege de complexheid ten opzichte van een gewone handgeschakelde versie, sowieso wel iets vaker voor. Het hoeft dus bij een storing in dit systeem dan ook niet altijd om dit specifieke koppelingsprobleem te gaan.

Toch is er wel een oplossing voorhanden. Een andere koppelingsfabrikant heeft speciaal voor deze zwaardere voertuigen een zogenaamde performance koppeling ontwikkeld. Deze Sachs koppeling is bestand tegen grotere krachten en ontbeert de gewraakte kunststof hulzen. Dit is de zogenaamde XTend Koppeling, de versterkte koppelingskit van Sachs, 3000970086-S (sachsperformance.com).

Of u ooit te maken gaat krijgen met dit probleem is dus maar zeer de vraag. Daarnaast is een koppeling ook nog eens een slijtage onderdeel wat vaak geen auto leven lang mee gaat, vroeg of laat kan het zijn dat de koppeling een keer vervangen moet worden.

Mocht dit onverhoopt wel gebeuren, dan zou ik zeker overwegen om er een versterkte set in te laten zetten.