Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Camper op CNG een goed idee

Vraag gesteld door G. Pape op 14 februari 2021

Mijn vrouw en ik willen een camper bouwen en daarvoor een tweedehands bus aanschaffen. Omdat we bang zijn dat we met een euro 5 diesel over enkele jaren niet meer in de steden mogen, zitten we te denken aan een gebruikte bus op CNG. Nu is mijn vraag hoe betrouwbaar die motoren zijn. Hiervoor hadden we een citroen jumper op LPG en dat bleek geen goede match te zijn. Is de techniek vergelijkbaar en betekent dat dan ook dat zo'n motor na relatief weinig kilometer op is vergeleken met een diesel? Of kan ik met gerust hart nog 100.000 km rijden met een bus op cng die er al 250.000 op heeft zitten?

Antwoord van Mickel

Antwoord van Mickel

ANWB Expert

U overweegt een bestelbus aan te schaffen op CNG (aardgas) en u wilt graag weten hoe betrouwbaar de motoren zijn.

Net als bij een LPG installatie, is een auto met een CNG installatie, in de basis een benzineauto die met een 2e brandstofsysteem is uitgerust. Soms wordt dit al vanuit de fabriek ingebouwd maar het kan ook zijn dat het een achteraf ingebouwd systeem is.

Ondanks dat aardgas onder hoge druk opgeslagen wordt in een speciaal daarvoor ontwikkelde tank, laat een CNG systeem zich wel met een LPG systeem vergelijken. Qua opbouw zit er weinig verschil tussen een LPG en CNG systeem.

Iets wat ook vergelijkbaar is, is de hogere verbrandingstemperatuur van CNG ten op zichte van benzine. Dit heeft als gevolg dat de kleppen en klepzetels in de cilinderkop zwaarder belast zullen worden. Of dit gegeven invloed heeft op de slijtage van deze onderdelen is afhankelijk van de gekozen materialen. Het kan zijn dat een fabrikant kiest voor materialen die hier beter tegen bestand zijn, en soms voldoen de standaard gebruikte materialen.

Bij een niet af-fabriek systeem moet u eigenlijk nog extra voorzichtig zijn. De fabrikant heeft dan geen reden gehad om te kiezen voor andere materialen. Het kan dan ook heel goed zijn dat die cilinderkop niet bestand is tegen het gebruik van CNG waardoor een revisie al snel noodzakelijk is.

Een cilinderkop kan wel voorzien worden van materialen die wel beter tegen de warmte ontwikkeling kunnen, maar uiteraard zijn dat kostbare operaties. Op het draaiend gedeelte heeft het gebruik van LPG of CNG weinig invloed, dus de levensduur daarvan zal niet bekort worden.

Feitelijk kunnen we wel stellen dat een motor in een bestelbus en zeker in een nog zwaardere kampeerauto, extra belast zal worden ten opzichte van dezelfde motor in een personenwagen. U zult dus bij een bestelbus nog extra goed op moeten letten.

Omdat er zo weinig bestelbussen op CNG rondrijden, hebben we eigenlijk ook geen merk en type specifieke informatie. Ik kan u dus niet vertellen welke motoren juist goed of minder goed tegen LPG of CNG bestand zijn.

Concluderend vind ik een kilometerstand van 250.000 toch wel een behoorlijk risico. Nog even los van allerlei andere zaken die bij dit soort kilometerstanden op kunnen spelen. Uiteraard zijn hogere kilometerstanden wel mogelijk, maar die zullen vrijwel nooit zonder ingrijpende reparaties gehaald kunnen worden. Overigens is het te kort door de bocht om te stellen dat elke diesel wel zonder problemen 350.000 kilometer haalt.

Ik begrijp daarnaast ook zeker uw overweging om op een schonere brandstof te willen rijden.