Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Oude campers en milieueisen

Vraag gesteld door F. Bagnay op 16 september 2020

Ik ben op zoek naar een camper. Omdat ik geen 60.000 te besteden heb, wordt dat al snel een wat ouder model. Alle campers zijn diesel. Een camperspecialist waarschuwde mij voor campers voor 2000 en campers t/m 2006. Volgens hem (inside info Bovag) gaan stapsgewijs de grenzen voor de uitstoot omhoog (roet e.d.) zodat al de voertuigen van voor 2000 sowieso per 2023 niet meer aan de normen kunnen voldoen. Dat wordt dan sloop of export. De volgende stap wordt volgens hem de campers tot 2006. Die zouden in 2025 de normen niet meer kunnen halen. Allemaal nog niet officieel wist hij, maar zit eraan te komen.

Weten jullie meer? Ik heb bij de Bovag geïnformeerd maar die doen erg vaag en het ministerie voor Milieu is een ondoordringbare vesting. Hoe kom ik als particulier hierachter? Waarom is alles zo schimmig en "volgens zeggen"? Ik heb een leuke camper op het oog van 2004, betaalbaar maar Euro 3 en dus in de risicogroep volgens de handelaar.

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een vraag over milieuzones in verband met uw plan een camper aan te schaffen met dieselmotor en milieuklasse Euro 3. De verkoper kan ik gelijk geven als hij zegt dat Euro 3 in de 'risicogroep' zit voor wat betreft de toegang tot stedelijk gebied.

In januari 2020 zijn de regels rond milieuzones veranderd. Er geldt in heel Nederland een nieuw, geharmoniseerd systeem van milieuzones. Reeds bestaande milieuzones moeten uiterlijk 1 november 2020 volgens dit systeem zijn ingericht. De belangrijkste punten uit het nieuwe systeem voor eigenaren van personenauto’s:

  • De milieuzone geldt alleen voor oudere dieselvoertuigen, benzineauto’s worden niet geweerd.
  • De toegangsregimes voor personen- en bestelwagens worden aan elkaar gekoppeld.
  • Tussen 2020 en 2025 kan een gemeente kiezen voor:
    - Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 3 of hoger (in 2020 gaat het om voertuigen van 20 jaar en ouder).
    - Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 4 of hoger (in 2020 gaat het om voertuigen van 15 jaar en ouder).
  • Er geldt vrijstelling voor:
    - Kampeerwagens (campers), echter alleen in de milieuzone waarin de eigenaar woonachtig is.
    - Voertuigen van 40 jaar en ouder (klassiekers of oldtimers).
    - Rolstoel toegankelijke voertuigen, herkenbaar aan de code SH in het kentekenregister.
  • Er geldt ontheffing voor voertuigen van gehandicapten, welke zijn aangepast voor € 500,- of meer. Deze ontheffing moet bij de gemeente worden aangevraagd en zal geldig zijn voor het gehele land.
  • Vanaf 2025 worden de normen strenger en kan een gemeente kiezen voor:
    - Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 4 of hoger (in 2025 gaat het om voertuigen van 20 jaar en ouder).
    - Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 5 of hoger (in 2025 gaat het om voertuigen van 15 jaar en ouder).

Welke emissieklasse een auto heeft is te vinden op www.milieuzones.nl en op de website van de RDW.

De verkoper heeft gelijk met de bewering dat Euro 3 in de 'risicogroep' zit. Dat kan, afhankelijk van de keuze van de gemeente, al in november 2020 zijn. Vanaf 2025 is een Euro 3 diesel niet meer welkom in elke milieuzone in Nederland.