Naar artikel

Kogelbelasting agv caravan

Vraag gesteld door op 12 november 2020

Een kogelbelasting van ca. 85 à 90 is dit veel. kan dit een bezwaar zijn en zo nee hoe te handelen bij laden caravan etc. Wij willen een Adria 472UP kopen. verkoper geeft aan dat de kogellast best hoog is. Vandaar deze vraag.
 

Antwoord van Mickel

Antwoord van Mickel

ANWB Expert

U denkt eraan een Adria 472UP te kopen, u heeft van de verkoper begrepen dat deze van zichzelf al een vrij hoge kogeldruk heeft, zo'n 85 à 90 kilo.

Als de kogeldruk van deze caravan zonder gasflessen en bagage in de disselbak al zo'n 90kg bedraagt, is dat inderdaad veel.
De meeste auto's hebben niet eens zo'n hoge toegestane kogeldruk.

In de praktijk kan dit een aantal gevolgen hebben.

Waar u bijvoorbeeld tegenaan zou kunnen lopen:

- U kunt geen fietsendrager plaatsen op de dissel, en fietsen meenemen achter op een caravan maakt een caravan instabieler. Daarnaast heeft deze caravan geen garage voor fietsen.
- U zult om een goede kogeldruk te kunnen bereiken, gewicht moeten compenseren door meer gewicht aan de achterzijde te plaatsen. Dit gaat in tegen het advies om juist zo veel mogelijk gewicht rondom de as te plaatsen.
- De disselbak is tijdens het rijden eigenlijk onbruikbaar. Gasflessen bijvoorbeeld, moeten tijdens de rit naar de auto verplaatst worden.

Of de caravan geschikt is, zal met name van het trekkend voertuig en de mee te nemen bagage afhangen. Heeft u bijvoorbeeld een busje met een kogeldruk van 100kg, dan zal het minder een probleem zijn dan wanneer uw kogeldruk maximaal 65kg is.

Uiteraard is het verstandig van de verkoper om u hierop te wijzen, kogeldruk is vrij essentieel en bepaalt mede hoe bruikbaar deze caravan voor u is.