Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hulpveren nodig?

Vraag gesteld door W. Wierda op 10 januari 2021

Is het gewenst om met caravan te rijden hulpveren te installeren voor Skoda Karoq ? Dit naar aanleiding test in KCK okt.2018

Antwoord van Mickel

Antwoord van Mickel

ANWB Expert

U vraagt of het gewenst is om hulpveren te installeren voor een Skoda Karoq, die gebruikt wordt om een caravan te trekken.

Het onderstel van deze auto, en van meer Skoda's staat bekend als comfortabel. De vering is soepel en bij normaal gebruik is de demping (dus de mate waarin de verende werking wordt afgeremd) voldoende.

Tijdens een test van deze auto, met een caravan erachter, is het ons opgevallen dat deze afstelling van het onderstel niet in het voordeel werkt.

De achterzijde van de auto heeft de neiging om teveel te bewegen. Bij hogere snelheden en wat grotere hobbels in het wegdek beweegt de achterzijde teveel. Dit kan zeker op hogere snelheden de combinatie instabiel maken. Zeker bij een wat zwaardere caravan en daarbij bijbehorende maximale kogeldruk speelt dit nog extra.

Grofweg zijn er 2 oplossingen denkbaar. De eerste is het monteren van andere schokbrekers die veel meer dempende werking hebben. De andere oplossing bestaat uit het monteren van een andere achterveer die stugger wordt naarmate die dieper in veert.

Zou u kiezen voor de eerste oplossing, dan verandert ook het hele karakter van de auto in onbeladen toestand. De auto wordt veel stugger en dus minder comfortabel, daarnaast helpt dit niet echt tegen het inzakken van de auto. Juist de combinatie van veer en demper bepaalt het resultaat.

Eigenlijk moet de auto dus stugger worden als die verder in veert, bij een hoge belasting dus. Hoewel we het niet getest hebben, verwacht ik dat het monteren van hulpveren wel een goede oplossing voor dit probleem kan zijn. De hulpveren zorgen evroor dat bij een normale belasting het karakter ongeveer gelijk blijft, maar bij een zwaardere belasting de vering juist een progressief karakter krijgt. De auto zal minder inzakken bij belading en minder heftig reageren op hobbels en drempels bijvoorbeeld.

Dat het onderstel van deze auto in de basis goed is, bewijst bijvoorbeeld de Seat Ateca FR. Dezelfde basis qua onderstel maar met een andere afstemming, heeft geen last van deze instabiliteit.