Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Frequentie testen verstuivers

Vraag gesteld door H. Altona op 29 december 2020

juni 2016 zijn de 4 verstuivers van mijn camper op basis van de ford tdci 2,2 bj 2009 accuut vervangen
waren alle 4 vrijwel kapot bij 35000km. altijd premium diesel getankt jaarlijks grote beurt waarbij de  olie en alle filters worden vervangen
incl een flesje forte om alles intern te reinigen. verder ga ik zeker tien keer per jaar erop uit en word de camper direct na een tocht afgetankt.
na ruim 40.000 km gereden te hebben en 4 jaar later vraag ik mij af wanneer ik de verstuivers opnieuw moet laten testen. om problemen met deze beruchte ford motor voor te zijn ?

Antwoord van Mickel

Antwoord van Mickel

ANWB Expert

U heeft een kampeerauto met een 2.2TDCi motor waarvan bekend is dat deze soms motorschade oploopt, als gevolg van een verminderde werking van de verstuivers. U vraagt of het verstandig is om de verstuivers te laten testen.

Allereerst is het belangrijk dat u goed in de gaten houdt of veranderingen merkt aan het rijgedrag en geluid van de motor.U zou kunnen denken aan kloppende geluiden, verlies van vermogen of een hoger verbruik en slechter starten. Herkent u deze klachten, dan is actie ondernemen echt noodzakelijk. Toch kan ik me heel goed voorstellen, dat met de geschiedenis van deze motor in het achterhoofd, u wat meer zekerheid wil hebben, ook zonder duidelijke signalen,.

Het is onmogelijk om hier een bindend advies in te geven bij welke kilometerstand en tijdsspanne dat dan zinvol is.
Datgene wat u zelf al doet, om te voorkomen dat deze problemen optreden, is eigenlijk al maximaal wat u kunt doen.

Verder is het altijd zinvol om tijdens de jaarlijkse APK de uitkomsten van de roetmeting in de gaten te houden, een verminderde werking van de verstuivers kan leiden tot meer roetuitstoot. Maar ook hier geldt dat het een indicatie is, en niet 100% zekerheid geeft, er zit er nog ook een roetfilter tussen, wat de roetmeting wel eens kan beïnvloeden.

Uiteindelijk geeft het demonteren en testen van de verstuivers het beste beeld over de staat van de verstuivers, maar dat is tevens ook een behoorlijke ingreep met bijbehorend kostenplaatje.

Toch zijn er meer manieren om erachter te komen of er een probleem is aan deze verstuivers is opgetreden, zonder meteen de verstuivers te moeten demonteren. Met een test op de hoeveelheid retourbrandstof, een zogenaamde lektest, is het mogelijk te achterhalen of er sprake is van een probleem aan de verstuivers. Als uit die meting blijkt dat er inderdaad  verstuiverproblemen zijn, dan worden ze alsnog gedemonteerd, getest en gereviseerd. Dit voorkomt onnodig hoge kosten als gevolg van het onnodig uitbouwen van de verstuivers, en geeft u toch een stuk zekerheid.

Zeker bij een kostbaar voertuig als een kampeerauto, en in uw geval een kampeerauto met een motor waarvan bekend is dat er schade op kan treden, lijkt mij een dergelijke controle die zo rond de EUR 200,- zal kosten,  geen overbodige luxe.
Er zijn zelfs bedrijven die deze controle speciaal voor uw Transit kampeerauto aanbieden