Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Camper rijbewijs B verhogen naar 4250Kg

Vraag gesteld door A. Schut op 26 januari 2021

Sinds 2005 bij het Europeescheparlement ingeleverd herzieningsverzoek om de categorie B rijbewijzen te verhogen naar 4250 Kg en hier na gekomen ingezonden stukken is er concreet niets meer gebeurt. Onlangs is het gewicht gemeten van diverse bestelwagens van pakket bezorgers bij aanvang van hen werkdag /bezorgdienst. Wat blijkt het gewicht overschrijdt in nagenoeg alle situaties de grens van 3500 kg incl. gewicht en wordt bestuurd door chauffeurs met een rijbewijs B status! Voor de wet dus nota bene fout. Al jaren wordt door onze goed bezoldigde europarlemantariers gesteggeld om tot een wording te komen zodat er een uniforme richtlijn ontstaat in de impasse van de rijbewijs B kg verhouding. Auto's en dus ook licht bedrijfs- wagens en campers worden steeds zwaarder onder de keuringsnormering en accessoires welke gemonteerd worden. Bezitters van Campers wachten reeds lang omtrent duidelijkheid hier over. Echter onze parlementariers schijnen niet in te zien dat het zo langzamerhand bittere nood zaak is geworden om het gewicht binnen de B categorie te  verhogen. Laat staan het juridische aspect m.b.t afhandeling indien er een overtreding is begaan als het gewicht incl. belading ten boven gaat boven de 3500 kg als B rijbewijs houder, om nog maar te zwijgen indien men betrokken is bij een aanrijding! De brave burger, genietend van zijn pensioen, genoeg aan belasting betaald om de nationale- dan wel Europeesche schatkist te spekken wordt in zijn hemd gezet. Ambtelijke dwaling, ego's, macht, het mag allemaal zo zijn.  Maar even de neuzen de zelfde kant op wijzend van onze parlementariers, de pennen streek onder het o zo benodigede formuliertje en het is geregeld. Iedereen blij, allemaal verzekerd, geen ladingstress. Het kan wel als er maar een wil is tot inzet. Hier gaat het namelijk nu net om. Parlementariers neem uw verantwoording en glij niet af in politieke dwalingen verwijzend naar anderen. Oplossingsgericht denken en doen met de nodige kritische houding t.a.v. zovele aspecten is dit toch een aspect wat het verdient om behandeld te worden. De dienstbaarheid van onze politici naar de burgers toe, vertaald zich dan naar duidelijkheid en serieusheid. Graag zie ik dan ook ondersteuning van de ANWB om dit aspect onder de  priortijdsaandacht te brengen bij onze verantwoordelijke minister opdat het de aandacht verdiend tot plaatsing op de europeesche agenda en er een klap op wordt gegeven.

Antwoord van Monique

Antwoord van Monique

ANWB Expert

U vraagt of de ANWB wil pleiten om de gewichtsgrens van 3500 kg bij een B-rijbewijs te verhogen naar 4250 kg. Hiermee wordt het makkelijker gemaakt om met een camper te rijden. De ANWB zal dat niet doen en hieronder leggen we u uit waarom.

Het is begrijpelijk dat u meer vrijheid wilt m.b.t. de massa van het voertuig, maar de gewichtsgrens van 3500 kg is niet voor niets zo gesteld. Dit betekent dat met het rijbewijs B een kleine personenauto en een zware bus bestuurd mag worden, terwijl deze voertuigen fundamenteel anders reageren op de bestuurder.

Een zwaar voertuig is minder wendbaar, remt minder snel af en vaak is het zicht op ander verkeer minder. Dit vereist o.a. beter anticiperen, extra defensief rijden en verder vooruitkijken. Wij achten de categorie tot 3500 kg hierom al ruim genoeg, zeker voor onervaren/incidentele bestuurders. Ook de verzekeraar houdt uiteraard rekening met de gevaarzetting van het verzekerde voertuig. Als u met een zwaarder voertuig wilt rijden, is een aanvullend rijbewijs ons inziens een terecht vereiste om de verkeersveiligheid van u en anderen te waarborgen. Kortom, de ANWB zal hier niet voor pleiten.