Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Camper kopen

Vraag gesteld door A. Kussendrager op 2 januari 2021

Wij willen een VW camper kopen, nu hebben wij twee op het oog. Een VW California 2,5 TDI van 2008 met een km stand van 178500km import Of een VW California 2.0 TDI van 2010 met een km stand van 239000 ook import. Wat zou u ons aanraden om aan te schaffen ,want het gaat wel om veel geld.
 

Antwoord van Mickel

Antwoord van Mickel

ANWB Expert

U bent op zoek naar een VW California, u heeft 2 geïmporteerde exemplaren op het oog en u wil graag weten welke de beste keuze is.

Aangezien beide exemplaren een ruime kilometerstand hebben en geïmporteerd zijn is het om te beginnen verstandig om zo veel mogelijk over de historie te weten te komen.
Zijn alle onderhoudsboekjes en facturen aanwezig en kloppen die? Is de huidige kilometerstand aannemelijk? Onjuiste kilometerstanden komen regelmatig voor bij importauto's en als er niets bekend is over het onderhoud, blijft het de vraag, of bijvoorbeeld terugroepacties en modificaties juist uitgevoerd zijn.

Bij de aanschaf van een camper is het is zeker verstandig om niet over 1 nacht ijs te gaan. Wij houden geen statistieken bij, maar bij de VW Transporter heeft elke (motor)uitvoering wel zijn specifieke aandachtspunten.

De 2.5TDI heeft bijvoorbeeld nogal eens last van uitgeslagen en loszittende pompverstuivers en uitgelopen aandrijfassen.
Bij de 2.0TDI zijn er wel eens problemen met de oliepomp, verstuivers, de nokkenas het koelsysteem en de EGR klep.

Het soort probleem kan ook afhankelijk zijn van het vermogen van de desbetreffende motor. De 180PK versie met motorcode CFCA kent bijvoorbeeld weer problemen met olieverbruik.

Sowieso is bij een auto van deze leeftijd en kilometerstand het nooit uit te sluiten dat er wat stuk gaat. Een koppeling, een startmotor, een dynamo het zijn allemaal zaken die zonder aanwijsbare reden ineens de geest kunnen geven. Juist om die reden geeft een overzicht van zaken die reeds vervangen zijn soms een wat completer beeld. Een koppeling die vervangen is bij 200.000 kilometer, kan vaak weer een hele tijd mee.

Mijns inziens is het bij allebei de uitvoeringen zeer zeker de moeite waard om een uitgebreide aankoopkeuring te laten uitvoeren. Het zijn geen auto's die zonder risico gekocht kunnen worden en zoals u terecht aangeeft gaat het om veel geld. U kunt voor een uitgebreide keuring bijvoorbeeld bij de DEKRA terecht.

Een ander punt waar u ook nog rekening mee moet houden is de mileuklasse. Waarschijnlijk is de 2.5TDi een Euro 4 motor, en het kan zijn dat de 2.0TDi een Euro 5 motor is. Vooral in stedelijke gebieden met milieuzone's kan het dus zijn dat u met een Euro 5 motor bepaalde gebieden wel in mag, terwijl u met een Euro 4 motor niet welkom bent.