Conflict over door mij verkochte camper
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 24 september 2019
Ik ben particulier en heb 1 juni mijn camper een Arnold RM40 uit 1979 verkocht. Nu vier en een halve maand later krijg ik namens de verkoper via DAS Belgie een brief dat de camper niet voldoet en verborgen gebreken vertoont. De vloer zou ondeugdelijk zijn. Ik heb de camper altijd goed onderhouden en de nodige reparaties laten uitvoeren. De koper is 2 keer bij mij thuis geweest en ik heb hem daarbij alle informatie over de camper verstrekt, geschiedenis, onderhoud, gebreken. Tevens heeft hij een proefrit gemaakt. Alle bij de camper behorende papieren over onderhoud, keuring etc. heb ik aan de koper overhandigd. Ik heb geen garantie op de camper gegeven maar wel gezegd dat hij naar mijn weten in goede conditie was. De camper is door koper geexporteerd naar Belgie. Wat kan ik verwachten en wat zijn mijn plichten. Heeft de actie van de koper kans van slagen?
Antwoord van Lisette
ANWB ExpertU heeft een camper van een particulier gekocht. Nu, vier en een halve maand later, blijkt dat de camper een aantal verborgen gebreken heeft. U vraagt wat uw plichten zijn en of een actie van de koper kans van slagen heeft.
Ik neem aan dat de brief van DAS België namens de koper aan u is gestuurd.
Ook wanneer een koop wordt gesloten tussen particulier geldt dat de koper recht heeft op een camper die voldoet aan de redelijke verwachtingen die hij op grond van de koop mocht hebben. De koper moet bewijzen dat de camper niet voldoet aan zijn redelijke verwachtingen en dat de genoemde gebreken er al waren op het moment van de koop. Slaagt hij hier niet in, dan heeft zijn claim weinig kans van slagen.
Welke die verwachtingen zijn is afhankelijk van de prijs, de leeftijd en de kilometerstand van de camper, van wie de camper is gekocht (particulier of professionele koper) en wat er over de staat van de camper door de verkoper is verteld. Dit betekent dat de verkoper de koper moet inlichten over bestaande gebreken aan de auto waarvan hij op de hoogte is. Daarbij geldt dat van een particuliere verkoper minder kennis wordt verwacht over de (technische) staat van de auto. Bovendien mag van een camper uit 1979 minder worden verwacht dan van een nieuwere camper.
Naast de mededelingsplicht van de verkoper, heeft de koper een onderzoeksplicht. De koper moet onderzoek doen naar de staat van de auto, bijvoorbeeld een aankoopkeuring, een proefrit of de verkoper vragen naar de staat van de auto.
Wanneer de verkoper niet voldoet aan zijn mededelingsplicht en er blijken mankementen aan de camper te zijn die hij had moeten meedelen, kan de koper eisen dat de camper wordt gerepareerd of vervangen. Is reparatie of vervanging niet niet mogelijk , dan kan hij de koop ontbinden of prijsvermindering vragen. Maar als de koper niet aan zijn onderzoeksplicht heeft voldaan, dan heeftzal zijn claim niet gauw succesvol zijn. Gezien de leeftijd van de camper en het feit dat u een particuliere verkoper bent, weegt de onderzoeksplicht van de koper zwaarder dan de mededelingsplicht van de verkoper.
Mocht u een rechtsbijstandverzekering hebben, dan kunt u mogelijk deze zaak ter behandeling indienen bij deze verzekeraar.
Meer informatie over gebreken na de koop kunt u lezen op onze website.
Deel deze pagina