Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Conformiteitsverklaring

Vraag gesteld door Nico op 16 april 2019

Ik heb een kampeerauto en die wil ik op Frans kenteken zetten.  Het is een Renault Master uit 2005 die in 2010 is omgebouwd tot kampeerauto. Staat nu nog op NL kenteken. Check bij RDW-app levert op dat de auto inderdaad een kampeerwagen is. Maar typegoedkeuringsnummer  is niet geregistreerd staat op de app, en evenmin type, variant, uitvoering.

Ik wil de auto op Frans kenteken zetten (dat kan omdat ik een adres in Frankrijk heb). Maar dan heb ik een conformiteitsverklaring nodig. Ik heb bij de VWE een typegoedkeuringsverklaring gevraagd als vervanger van een CvC. Die kunnen ze echter niet leveren. Koppeling via kenteken en VIN geeft hen geen informatie. Misschien dat importeur of dealer me kunnen helpen zei de dame van de VWE. Maar ik vrees dat dat ook niet lukken gaat, omdat de ombouw tot kampeerwagen bij een kampeerbedrijf is gebeurd en niet bij Renault. Er zijn bedrijven die voor ruim € 200 een CvC leveren. Maar ik vrees dat die tegen het zelfde probleem aanlopen, dus wacht ik even met € 200 betalen.
Kunt u me raad geven hoe ik het beste aan de juiste papieren kom om de auto op Frans kenteken te zetten?

Antwoord van Harm

Antwoord van Harm

ANWB Expert

U vraagt om raad Bij het op Frans kenteken zetten van een Nederlands  gekentekende kampeerauto omdat u daar een adres heeft.

Zoals u al aangeeft heeft men in Frankrijk een conformiteitsverklaring nodig. Via de Nederlandse importeur van Renault kunt u waarschijnlijk een Certificaat van overeenstemming krijgen van het basisvoertuig. Op het Nederlandse kentekenbewijs staat nu vermeld dat de inrichting een kampeerauto betreft.  Als het goed is, is na de ombouw het basisvoertuig opnieuw gekeurd door de RDW  en heeft men het kentekenbewijs toen aangepast.

Er bestaat een Europees systeem waarin de voertuiggegevens geregistreerd worden (EUCARIS) Wellicht is het mogelijk dat bij invoer in Frankrijk de gegevens uit dit systeem kunnen worden overgenomen.
Het blijft natuurlijk altijd de vraag of de Franse autoriteiten, naast het CVO voor het basisvoertuig, deze informatie kunnen en willen overnemen. Wij kunnen u daar geen zekerheid over geven.

Het kan in dit soort situaties altijd handig zijn om zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Wellicht kunt u aan het bedrijf die de ombouw gedaan heeft ook vragen een conformiteitsverklaring op te stellen voor de inbouw.  Misschien is het verstandig om als u zoveel mogelijk documenten heeft verzameld dit voor te leggen bij de instantie die de invoer regelt.  

Ik wil u er wel op wijzen dat indien u met een Frans gekentekend voertuig als Nederlands ingezetene belastingplichtig bent indien u met het voertuig in Nederland gaat rijden. Zie hiervoor de volgende informatie