Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Warmte remtrommels

Vraag gesteld door Kar35 op 29 mei 2018

Betreft Caravan Adria Adora 462.
Vorig najaar beide wiellagers vervangen en een remtrommel uitgedraaid i.v.m. Lichte beschadiging.
Nu bij korte vlakke rit worden de remtrommels ongelijkmatig warm. Een handwarm en de ander bijna niet aan te raken.
Is dit normaal? Caravan is beladen binnen de toegestane tolerantie.
Ben bang dat bij veel hellingen dit niet goed gaat.
Recent remtest uit laten voeren en die was goed.
Wat kan er aan de hand zijn?

Antwoord van Frank

Antwoord van Frank

ANWB Expert

U bespeurt opvallend veel temperatuur verschil tussen de beide remtrommels van uw caravan.

Indien de remmen goed gesteld zijn en de remwerking volgens een remmentest goed is (waaruit ik mag concluderen dat allebei de wielen gelijk worden afgeremd), zouden de remtrommels ook nagenoeg even warm moeten worden.

Bij zo’n opvallend merkbaar temperatuur verschil zouden de remmen ook ongelijk moeten werken. Ook bij een korte vlakke rit zie ik geen reden dat een van de trommels zo erg heet kan worden.

Komt de hete rem wel goed vrij? Blijft niet een van de remkabels hangen, of is hij niet beschadigd?



***

Reactie van Kar35:

Hoe kun je dit eenvoudig zelf controleren?
Rol weerstand (koude kant) is 220 N en andere zijde 250 N, totaal 3%
Remkracht koude zijde is 4970 N en warme zijde 4310 N Ik begrijp hieruit dat de koude zijde beter remt. Verschil is 13.2% is binnen de eis van 20%.



***

Reactie van Frank Clavaux:

Zelf nakijken is lastig omdat de wielen vrij moeten kunnen draaien.

De koude zijde schijnt inderdaad beter te remmen. Je zou andersom verwachten.

Als één trommel is uitgedraaid kan dat ook verschil maken in remwerking. De radius van de remvoering moet corresponderen met de diameter van de trommel.

Ofschoon binnen de norm, vind ik zoveel remkrachtverschil bij remmen die kort geleden nagekeken zijn niet nodig.