Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Onze nieuw aangeschafte Fendt 465 SFB Bianco is onstabiel achter de auto en heeft gedurende onze vakantie 2x slingerbewegingen vertoont op de snelweg hetgeen ons een erg onveilig gevoel geeft.

Vraag gesteld door h.kuiper op 10 juli 2015

Trekauto: VW Passat 2.0 TDI 4 MOTION 2007.
Caravan : Fendt Bianco 465 SFB met fietsdrager achterop en Truma luifel hetgeen natuurlijk de stabiliteit niet ten goede komt.
Snelheid op snelweg 80-90 Km/uur.
Slingerbeweging ontstond beide keren in directe omgeving van grote vrachtauto.
Zowiezo onprettig rijgedrag bij passeren of gepasseerd worden van vrachtauto's.
Caravan wordt dan sterk naar de vrachtauto toe getrokken.
Kennissen met vergelijkbare combinaties kennen dit probleem niet.
Caravan dealer suggereert dat het mogelijk aan de trekauto ligt.
Zou het jammer vinden indien ik afscheid zou moeten nemen van mijn Passat.

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Belading en kogeldruk zijn zeer van belang. Ideale kogeldruk voor deze combinatie is 80 KG wat zowel voor auto als caravan is toegestaan.

Voor wat betreft de belading is het advies om zware spullen zo dicht mogelijk bij de as te leggen en het gewicht ook links-rechts goed te verdelen.

Laat de caravan eens wegen, in beladen toestand, zodat u weet hoeveel kg verschil er is tussen het linker en het rechter wiel.

Verder heeft een fiets achter op een caravan veel meer invloed dan op de dissel. Indien mogelijk zou ik de fiets(en) dus op de dissel plaatsen.

Vergeet ook niet de auto goed te laden. Afhankelijk van de uitvoering mag hij ongeveer 2100 kg wegen en niet alle gewicht hoeft àchter de auto te hangen.

Zet ook de bandenspanning van de auto op maximaal.



***

Reactie van Jan Derksen:

Wij hebben hetzelfde probleem ervaren met een Hyundai ix35 en de Fendt Bianco 465 SFB, de kogeldruk was ruim 100 kg met de beide electrobikes op de dissel. We hebben verzwaarde achtervering laten monteren, hebben alleen lichte, volumineuze zaken in het "vooronder" van de caravan geplaatst en hebben 1 electrobike op de rondzit van de caravan gelegd, samen met de accu van de op de dissel geplaatste fiets. Het probleem van de te hoge kogeldruk was verdwenen (75 kg) en de combinatie was stabiel en een genot om mee te rijden. Het is even passen en meten om de fiets binnenboord te krijgen zonder beschadigingen aan het inwendige te veroorzaken, maar het loont beslist de moeite en komt veiligheid stabiliteit en weggedrag ten goede.