Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Is er wat bekend van toespoor en dus extreme bandeslijtage bij nieuwe Knaus caravans met de knikas?

Vraag gesteld door G Snellers op 5 oktober 2015

Ik heb een nieuwe caravan merk Knaus Sudwind.
Na een seizoen en een lange vakantie trip waren de bande versleten. De dealer zegt "te zwaar beladen" ik kan aantonen, te veel toespoor. Nu door de dealer bevestigd: "Te veel toespoor tgv van te zwaar beladen". Mijn schuld. Wie kent dit probleem? En mogelijk de oplossing?

Antwoord van Frank

Antwoord van Frank

ANWB Expert

U heeft extreme bandenslijtage bij uw vrij nieuwe Knaus caravan.

Knaus caravans zijn al jaren uitgerust met de AL-KO Delta as.

Deze werkt volgens de fabrikant als volgt:

De wielen die onafhankelijk aan de zwenkarmen zijn opgehangen, draaien bij het in- en uitveren ineen schuin liggend aslichaam. De kracht die in een bocht op het buitenste wiel wordt uitgeoefend, wordt via de zwenkarm zodanig op de astap van het wiel overgebracht dat het toespoor en de negatieve wielvlucht (naar binnen) worden vergroot. Het wiel verzet zich tegen de centrifugaalkracht en ondersteunt daarmee het voertuig met een naar binnen gerichte kracht. 

Dat wil zeggen dat bij bochtenwerk en zwaardere belading de stand van de wielen het meest wijzigt, waardoor de slijtage van de banden vergroot wordt.

Het is voor mij niet te zeggen of de oorzaak overbelading is, of dat er een mechanisch defect aan de as aan ten grondslag ligt. Daarvoor zal de as moeten worden beoordeeld. Bijvoorbeeld door een specialist zoals Triorep.