Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

fabricagefout of niet?

Vraag gesteld door carry op 30 augustus 2016

Geacht technisch team,
Sinds juni 2015 zijn mijn vrouw en ik , beiden senior in het bezit van een Fendt caravan, type Opal 465 TG, bouwjaar 2015.
Tijdens onze vakantie in datzelfde jaar brak een hoekje van de ruit aan de disselzijde van de caravan.
Het gebeurde toen we de disselkast wilden openen waarbij de disselklep een hoekje van de gesloten ruit raakte en afbrak.
Onze caravandealer schatte toen in dat het een bedieningsfout van ons was. Wij waren en zijn van mening dat het om een fabricagefout vanuit de Fendtfabriek gaat. Het betreft een rechtstandig scharnierend deksel boven de disselkast, waarvan toch mag worden verwacht dat men de klep moet kunnen openen zonder de gesloten ruit te raken.
De ruit is keurig vervangen op kosten van onze verzekering en de dealer was zo coulant om het eigen risico voor ons te betalen.
Omdat de schade meteen bij onze verzekering is neergelegd, hebben we hiervan wel een aantekening staan.
Toch blijven we ons afvragen of de fabrikant de disselklep misschien verkeerd heeft gemonteerd of dat het aan de constructie ligt.
Wij krijgen geen toegang tot de importeur van Fendt Nederland. Alles moet via de dealer worden afgehandeld en volgens hen zal of wil Fendt de klacht niet onderzoeken.
Onze angst blijft dat het opnieuw kan gebeuren, omdat de afstand tussen de ruit en de disselklep zo smal is dat we de disselklep met de grootst mogelijke voorzichtigheid moeten openen.
Onze vraag is of u kunt uitzoeken of het om een fabricage- of constructiefout gaat.
Als het inderdaad het geval is, zouden we het wel zo netjes vinden als Fendt de schuld op zich neemt en de schade aan de verzekering terugbetaalt.
Mocht u geen fabricagefout ontdekken, dan kunt u vanuit uw positie eventueel advies uitbrengen aan de importeur dat er bij de constructie van rechtstandig scharnierende deksels boven disselkasten van caravans meer tussenruimte wordt gecreëerd.
De importeur van Hobby en Fendt caravans in Nederland is gevestigd op de Pieter Zeemanweg 170, 3316GZ in Dordrecht. Telefoon 078-6511844.
Wij hopen dat u antwoord op onze vraag kunt geven.
Met vriendelijke groeten,

Antwoord van Frank

Antwoord van Frank

ANWB Expert

Vorig jaar brak bij het openen van de disselkast een stukje uit het voorraam van de caravan omdat de klep er achter haakte.

Ik vind het uiterst vervelend voor u, maar er is meer voor nodig om bij een fabrikant te kunnen aantonen dat er een fabricage- of zelfs een constructiefout in het spel is. Er zijn inmiddels al enige duizenden Fendts met dit ontwerp afgeleverd en wij hebben er verder nog nooit klachten over vernomen. Het is mogelijk dat de klep niet goed afgesteld was, maar dat is nu niet meer na te gaan.

Het klopt dat u klachten met de dealer moet afhandelen. Juridisch gezien heeft u met hem te maken. Het is aan een importeur/ fabrikant of hij actie onderneemt naar aanleiding van meldingen van bepaalde defecten. Als hij serieuze klachten niet goed afhandelt kan hij de naam van zijn product te grabbel gooien.

Hopelijk kan uw dealer u overtuigen dat de klep nu zodanig opent dat het probleem zich niet meer zal voordoen. Ik begrijp dat het nu al een jaar goed gaat.

Wij hebben helaas niet de mogelijkheden om individuele gevallen te gaan onderzoeken. Daarvoor moet een expertisedienst worden ingeschakeld. Daar zijn dan weer de nodige kosten aan verbonden met de kans dat u in het ongelijk wordt gesteld.

Toevallig ga ik deze week bij Fendt langs om de nieuwe modellen te bekijken. Ik zal nog eens extra op deze constructie letten. Tijdens onze laatste caravantest van december zijn ons geen bijzonderheden opgevallen. Ons test exemplaar had echter geen voorraam.



***

Reactie van Frank Clavaux:

Ik ben zojuist bij de Fendt importeur langs geweest en heb de disselklepconstructie van de Fendt Opal nog eens uitvoerig bestudeerd.

Ik kom tot de conclusie dat het een uiterst degelijk systeem is. De klep komt een stukje uit zijn sponning en opent daarna rechtstandig zonder gevaar dat het voorraam beschadigd.

De enige manier waarop het voorraam wel kan beschadigen is als:
- het scharnier niet goed is afgesteld
- het raam niet goed gesloten is