Welk olieverbruik is acceptabel, wanneer de leverancier zelf de norm bepaalt?

Vraag gesteld door VolvoV70D4-2.0 op 29 oktober 2018

Vorig jaar heb ik bij een officiële Volvo dealer een V70 D4 met een EURO 6 2.0 liter diesel motor gekocht. Deze auto had een kilometerstand van 126.000 km. De auto werd met Volvo Selekt garantie geleverd voor de periode van een jaar. Vrij snel na de aankoop gaf de auto motorstoring (EGR) en enige tijd daarna moest het olieniveau worden aangevuld. Bij een officiële Volvo dealer in Nederland is de EGR-klep vervangen en olie bijgevuld. De melding om olie bij te vullen kwam echter steeds vaker terug. Na het aanleggen van een 'oliedossier' en het onderzoeken van de motor, is vast komen te staan dat de auto ruim 1 liter olie per 1.000 km verbruikt en dat dit het gevolg is van niet goed werkende olieschraapveren in de motor. Conclusie om dit probleem te verhelpen: motor vervangen en de kosten bedragen EUR 10.000,00. Hoewel het eerst leek dat Volvo Nederland de garantie van de Duitse dealer had overgenomen (het voertuig was aangemeld bij Volvo Nederland en in het systeem opgenomen) wijst Volvo Nederland naar de Duitse dealer. De Duitse dealer is meerdere malen schriftelijk (aangetekend) op de hoogte gebracht van het diagnose verloop, maar wijst de claim volledig af. Zij vinden het olieverbruik acceptabel. Wat heb ik voor mogelijkheden om het probleem te laten verhelpen en niet voor de kosten te hoeven opdraaien?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft in 2017 bij een Volvo dealer in Duitsland een gebruikte Volvo V70 2.0 EURO 6 (126.000 km) aangeschaft. De auto is afgeleverd met 1 jaar Volvo-garantie. Motor blijkt nu 1l:1000 km olie te verbruiken. Oplossing is een revisie van de motor of vervanging ervan. De Volvo dealer in Duitsland stelt dat er geen sprake is van een gebrek. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Gebrek
Wanneer een motor een olieverbruik van 1l:1000 km kent, dan is er wel degelijk sprake van een ernstig gebrek aan de motor.

Wettelijke garantie
Mocht u zich niet langer een beroep doen op de Volvo-garantie, dan kunt u zich als consument beroepen op de wettelijke garantie (conformiteit; betreft EU-regelgeving, welke derhalve ook in Duitsland van toepassing is).

Nu de motor ondeugdelijk is, voldoet de auto niet aan de redelijke verwachting op grond van de koopovereenkomst. Ofwel, er is sprake van non-conformiteit.

Terug naar leverancier
Voor een een beroep op conformiteit dient u de verkoper in de gelegenheid te stellen het gebrek te herstellen. Volvo Nederland is geen contractpartij).

Kosten herstel
Net als in Nederland zullen de herstelkosten geheel voor rekening komen van de verkoper.

ECC
Nu de Duitse Volvo-dealer niet thuis geeft, adviseer ik u uw eventueel beschikbare rechtsbijstand in te schakelen. Mocht u niet over rechtsbijstand beschikken, dan kunt u de hulp inroepen.van het Europees Consumenten Centrum (ECC; voor grensoverschrijdende consumenten geschillen).