Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Moet ik accepteren dat het start en stop systeem van onze Renault Captur niet werkt en dat Renault hier niets aan wil doen?

Vraag gesteld door Fred58 op 27 juli 2015

Het stop&start systeem van onze Renault Captur Energy TCe 90 Stop en Start werkt niet zoals je van een stop en start systeem mag verwachten. Iedere keer als deze de motor zou moeten uitschakelen voor b.v. een verkeerslicht krijg ik de melding “systeem niet beschikbaar”. Volgens het instructieboekje checkt het systeem of de condities het uitschakelen van de motor kan toelaten. Zo wordt naar buiten temperatuur gekeken (niet te warm of te koud of dat de accu voldoende spanning heeft. Dit laatste is het probleem. Hoe lang ik ook rij (b.v. een rit van 150 km) de accu wordt niet genoeg opgeladen om het stop en start systeem te laten werken.

De auto is hiervoor teruggeweest naar de garage. Toen deze terugkwam heeft het systeem 2 x gewerkt (denk dat de de accu aan een lader hebben gehad hoewel ze dit ontkennen). Daarna na een rit van 200 km heeft deze nog 1x gewerkt. De laatste maanden heeft het systeem niet meer gewerkt.
In de type naam Captur Energy TCe 90 Stop en Start zoals deze wordt verkocht wordt dit systeem aangeprezen. Renault nederland zegt dat het systeem goed werkt omdat de controle uitwijst dat de motor niet uitgezet mag worden en wil er niets aan doen. Ze gaat voorbij aan het feit dat de oorzaak in een van de condities zit, namelijk een onvoldoende accuspanning. Ik ben van mening dat Renault niet levert wat ze mij verkocht hebben een auto waarvan het stop en start systeem zodanig werkt dat ik geen foutcode te zien krijg maar dat de motor uitgeschakeld wordt waardoor de mij aangeprezen brandstof besparing en CO2 reductie wordt behaald. Dit gebeurd nu niet. Kan Renault hier gewoon mee wegkomen ? Ze weigeren er iets aan te doen, ik moet het dus maar accepteren.

Op internet en in mijn omgeving is het niet werken van het stop start systeem een veel voorkomende klacht.
Kan ik Renault dwingen mij een goed werkend stop en start systeem te leveren dwz dat het systeem doet wat het in essentie moet doen, namelijk het uitzetten van de motor als de auto stil staat voor een verkeerslicht e.d.?

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht met een stop start systeem. Dit systeem werkt naar uw idee niet naar behoren. Renault wil het niet oplossen aangezien zij van mening zijn dat het systeem wel goed werkt.

Gebrek of niet?
De vraag is in dit geval of er nu sprake is van een gebrek of niet. Een expertise zou dit kunnen uitwijzen. Als het systeem zelf niet werkt zal Renault dit moeten oplossen. Wel is het zo dat er veel zaken zijn die van invloed zijn op dit systeem en er voor kunnen zorgen dat het systeem niet inschakelt zonder dat er sprake is van een gebrek. Voor informatie hierover verwijs ik u naar de informatie van Renault zelf.

U zou met uw verkoper een afspraak kunnen maken over een expertise op kosten van ongelijk. Dit houdt in dat u de kosten betaald als het systeem wel goed is en Renault de kosten betaald als het systeem niet deugt.

Geschillencommissie
Komt u er niet uit met de verkoper dan heeft u ook de mogelijkheid om deze zaak voor te leggen aan de Geschillencommissie Voertuigen (www.degeschillencommissie.nl). Ook zij kunnen een expertise laten uitvoeren. De kosten voor de expertise zijn in dat geval voor de Geschillencommissie of voor de verkoper als deze in het ongelijk wordt gesteld.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van primus 2:
Ik heb met mijn auto net hetzelfde probleem clio IV tce 90 eco.
Ik ben van mening dat de batterij in mijn auto te zwak is. Als ik op internet een batterij voor mijn wagen zoek geeft deze 760ah 70 a. Mijn collega heeft een Captur tce 1.2 en daar zit deze batterij in en werkt het systeem perfect.In mijn auto en misschien ook de uwe zit een batterij 510 ah 60A. Samen met een regeneratieve alternator kan met deze batterij het start stop systeem nooit een goede werking garanderen. En wat als inderdaad onze batterij te plat is? Moeten we dan richting Ardennen gaan en héél véél bergaf gaan rijden. De batterij telkens aan de batterijlader hangen? Ik durf te wedden dat de verbruikscijfers verkregen werden met een uitstekend werkend start stop systeem. Ik heb al met Renault gemaild en gebeld en wacht op hun standpunt hierover