Garantie Carrosserie en onderhoud dealer

Vraag gesteld door Laus op 06 september 2016

Beste ANWB,

Ik heb een jaar geleden een auto gekocht en een ANWB aankoopkeuring laten uitvoeren. Auto is altijd bij de dealer onderhouden. Onderhoudsgeschiedenis erbij gekregen in het boekje met allerlei Hyundai stempeltjes erin. De dealer waar ik de auto kocht was toen net geen merkdealer meer. Nu heb ik een roestplek ontdekt en ben ik naar een andere garage gegaan die wel een merkdealer is. Zij zeggen nu dat de stempeltjes niet compleet zijn, ondanks dat het er wel op het eerste oog compleet uitziet. De inspectie van de carrosserie blijkt niet uitgevoerd in de laatste checks. Er is maar 6 jaar garantie op de carrosserie en de auto is nu 7 jaar oud... Kortom: een jaar na de aankoop van de auto zou ik nu 1000 euro aan reparatie roestplek kwijt zijn, bovenop kosten beurt die nodig is. Betekent voor mij na een uitgave van 6000 euro vorig jaar, nu binnen het jaar 1500 euro erop. Vraag die ik heb: kan ik hier nog iets aan doen? ANWB heeft toen dus keuring uitgevoerd. Alvast bedankt!

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Vorig jaar heeft u bij een garagist een Hyundai aangeschaft (bj 2009) voor € 6.000,-. Nu blijkt er sprake van corrosie te zijn aan het carrosserie. U kunt geen beroep (meer) doen op de fabrieksgarantie. Kosten herstel € 1.000,-. U vraagt zich af welke mogelijkheden u heeft om schade te verhalen.

Vraag is allereerst of roestvorming van binnen uit is of van buiten af. Alsmede wat de oorzaak is van de corrosie.

Afhankelijk van de uitkomst van vorenstaande vragen en de redelijke verwachting die u van het product mag hebben, zou u eventueel een beroep kunnen doen een soort wettelijke garantie (conformiteit ex art 7:17 BW e.v.). Voor een beorp op conformiteit dient zich te allen tijde te wenden tot de verkoper.

Meer informatie overklachten na aankoop vindt u op onze website.