Autoverhuur bedrijf in Italië berekent administratiekosten voor bekeuring waar ik nog niets van afweet.

Vraag gesteld door Jan Visser 2 op 22 augustus 2016

Via de ANWB / Sunny Cars een auto gehuurd bij LOCAUTO op vliegveld Rome Fiumicino. Volgens een mail van de verhuurder d.d. 29-07-2016 heb ik op heb ik op maandag 16 mei 2016 een overtreding begaan met het gehuurde voertuig. Ze hebben aan de politie mijn gegevens verstrekt en brachten € 48,80 administratiekosten in rekening voor deze handeling. Met mijn creditkaartgegevens is het bedrag afgeboekt van mijn rekening. Ik zou de bekeuring thuisgestuurd krijgen. Op 22 augustus heb ik nog steeds geen bericht. Ik twijfel of deze administratiekosten op legale gronden zijn geïnd. Per kerende mail heb ik protest aangetekend tegen deze handelwijze, echter zonder reactie. Wat kan ik ondernemen om de administratiekosten terug te vorderen? Ik had die bekeuring toch allang binnen kunnen hebben?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeftmedio mei 2016 in Italië een auto gehuurd bij Locauto. Eind juli 2016 bent u door de verhuurder geïnformeerd over een door u begane verkeersboete. Vervolgens heeft de verhuurder hiervoor € 48,80 aan administratiekosten bij u in rekening gebracht via uw creditcard. Tot op heden heeft u nog geen verkeersboete ontvangen. U vraagt zich af of een en ander wel in de haak is.

In de algemene voorwaarden die de autoverhuurders in Italië hanteren staat onder meer de verschuldigdheid van administratiekosten vermeld, indien de huurder beboet is vanwege een verkeersovertreding.

Er kunnen vele maanden overheen gaan alvorens u de boete zelf toegezonden krijgt vanuit Italië,

Indien u de afschrijving van uw creditcard niet vertrouwt, kunt u immer de afschrijving betwisten bij uw creditcardmaatschappij.