Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wij hebben als particulier een aangepaste bus(v-kenteken). Het is onduidelijk hoe wij passende hulp kunnen krijgen bij pech(in buitenland)

Vraag gesteld door RoelGabi op 3 november 2017

Goedendag.

Op advies van klantenservice dit bericht.

Wij zijn lid van de ANWB.
Sinds een tijdje hebben wij een aangepaste bus (met lift+ ruimte voor scootmobiel en overige hulpmiddelen).

Recent bleek dat wij bij pech niet perse de passende hulp kunnen krijgen die nodig is. Praktisch gezien: mits nodig hebben wij natuurlijk recht op een vervangende auto. Maar met de reguliere vervangauto kan de scootmobiel niet mee. Terwijl deze echt noodzakelijk is voor dagelijks gebruik. Binnen NL kunnen we dit in geval van nood oplossen door bijv. Valys te gebruiken.

De vraag aan u is tweeledig:

1.hoe kunnen wij in het buitenland, als wij met grote pech zouden komen te staan, passend vervangend vervoer krijgen? Dus een vervoermiddel waar de scootmobiel ook in meegenomen kan worden. (misschien moeten we hier ook vragen: kan dit via ANWB of ....?)

2.Als bovenstaande niet mogelijk is en onze bus enige tijd in het buitenland blijft tot repatriëring, hoe zou de scootmobiel dan toch via 'pechhulp' zo snel mogelijk in NL terecht kunnen komen?

Wij veronderstellen dat er ook anderen zijn die met deze praktische vraag zitten.

Bij voorbaat dank voor uw reactie,

met vriendelijke groet,

Gabi en Roel

Antwoord van Marika

Antwoord van Marika

ANWB Expert

Hartelijk dank voor uw vraag. Die is in behandeling genomen. U ontvangt spoedig een reactie.



***

Reactie van RoelGabi:

Goedendag, Heeft u enig idee wanneer u deze vraag kunt beantwoorden? Met vriendelijke groet,

Gabi en Roel



***

Reactie van Marika Oliviera:

We hebben voor u het één en ander nagevraagd bij de ANWB Alarmcentrale.


1. Passend vervangend vervoer in het buitenland wordt altijd in overleg met de Alarmcentrale voor u geregeld. Rijdt u met een bus en heeft u een bus nodig, dan zal de Alarmcentrale altijd streven om een gelijkwaardig vervangend vervoermiddel voor u te regelen. Een 100% garantie kunnen zelfs wij echter niet garanderen. In het ene land zal dit makkelijker te regelen zijn dan in een ander land. Dit geldt niet alleen voor een aangepaste bus, maar ook voor bijvoorbeeld een kampeerauto.

2. Op het moment dat de bus in het buitenland moet wachten op transport naar Nederland, zal de Alarmcentrale wel zorgen dat de scootmobiel naar Nederland gerepatrieerd zal worden. Hier hoeft u niks extra’s voor af te sluiten. Alleen wanneer u pechhulp voor specifiek de scootmobiel zou willen, zou u dit moeten wijzigen. Dat betekent dan dat de Alarmcentrale bij pech/problemen met de scootmobiel in Nederland of België deze hulpverlening en repatriëring op zich neemt. “

Ik hoop dat bovenstaande het één en ander verduidelijkt.

***

Reactie van RoelGabi:

Hartelijk dank voor deze reactie, zo weten wij waar we aan toe zijn. Heel fijn!

Met vriendelijke groet,

Gabi en Roel