Volvo V70 Powershift defect na 140.000

Vraag gesteld door Trip555 op 24 mei 2018

Hallo,

Mijn V70 T5 uit 2012 met Powershift automaat is defect geraakt, de dealer heeft ijzervijlsel gevonden in de automaat en adviseer om een nieuwe te laten plaatsen. Kosten 5500,- ex BTW en 1 jaar garantie op een nieuwe bak. Mijn vraag is of dit niet een wat extreme prijsopgave is? Ik mag van een nieuwe auto toch verwachten dat deze niet na 140.000 km een kapotte automaat heeft, ik had wel coulance verwacht?

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt een V70 T5 Powershift uit 2012 met 140.000 km op de teller. De automaat is defect geraakt. De kosten voor een nieuwe automaat bedragen € 5500 ,-ex btw. U vraagt zich af of u dit defect had mogen verwachten en of de prijsopgave niet wat extreem is.

Bij de beantwoording van deze vraag ga ik ervanuit dat de betreffende dealer ook de verkoper is geweest van uw auto.

Conformiteit gaat uit van een redelijke verwachting welke u van een product mag hebben op grond van de koopovereenkomst. Belangrijke factoren bij de koop van een auto zijn; prijs, bouwjaar, kilometrage, informatie verkoper.

Een dergelijke auto met betreffende kilometerstand behoort bij normaal gebruik en regulier onderhoud geen dergelijk gebrek te vertonen. Het betreffende defect wordt veroorzaakt door slijtage. Kennelijk kiest uw dealer er voor om een geheel nieuwe bak erin te plaatsen. Dat kan inderdaad tot een dergelijk bedrag oplopen. Echter er bestaat ook een alternatief. U kunt namelijk uw auto, na overleg met uw dealer, ook naar een automaat revisiebedrijf brengen. Daar kan wellicht een goedkoper alternatief geboden worden omdat zij gespecialiseerd zijn in dergelijke defecten. Op die manier kunnen zij wellicht geld besparen door enkel te repareren in plaats van te vervangen.

De reparatiekosten zijn volgens de wet (art 7:21 lid 2 BW) in principe voor rekening van de verkoper nu we kunnen spreken van non-conformiteit. Echter, omdat een dergelijke automaat een te verwachten levensduur van 200.000 km heeft, en het om een slijtage-onderdeel gaat, kan het wel redelijk zijn indien u meebetaalt aan de reparatie.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.