problemen vliegwiel en koppelingset fiat 500

Vraag gesteld door GerdiH op 26 januari 2018

Ik heb een Fiat 500 Twin Air Lounge. Bouwjaar december 2013. huidige km stand 53.000. In september 2017 kon ik ineens niet meer schakelen. Toen moest de schakelkabel hersteld worden (was gebroken). Kosten zo'n € 250,=. Nu heb ik wederom problemen met schakelen en blijkt het lager van mijn vliegwiel stuk. Vliegwiel en koppelingset moeten vervangen worden. Oorzaak volgens de garage: slijtage of verkeerd gebruik (?) Kosten € 1.500,=! Fiat Nederland wil volgens de dealer niets doen omdat het hier om slijtdelen gaat. Garantietermijn van 2 jaar is al vervallen. De dealer geeft mij 25% korting maar ik ben van mening dat Fiat Nederland meer zou moeten bijdragen. Dit is niet wat je van een goede (nieuw aangeschafte) auto hoeft te verwachten. Hoe lang zou een vliegwiel normaal gesproken mee moeten gaan? Ik rijd heel netjes dus van verkeerd gebruik kan m.i. geen sprake zijn. En van slijtage ook niet bij een km stand van 53.000! Graag hoor ik wat ik kan ondernemen om iets van mijn kosten terug te krijgen. Onderhoud is door de dealer gedaan.

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt een Fiat 500 Twin Air Lounge uit 2013. In september 2017 is de schakelkabel gebroken en die is toen vervangen. Nu hebt u wederom problemen bij het schakelen. Nu blijkt dat het vliegwiel en koppelingsset vervangen moeten worden. De dealer komt u niet tegemoet in de kosten omdat dat een slijtage onderdeel zou betreffen. U bent het daar niet mee eens en wilt weten wat u kunt ondernemen.

Dergelijke gebreken passen niet bij de leeftijd en kilometerstand van de auto. Tenzij de auto verkeerd gebruikt wordt. Omdat daar de meningen over kunnen verschillen berust op u de bewijslast om aan te tonen dat de auto niet verkeerd gebruikt is. U zou een onafhankelijk expert dit kunnen laten onderzoeken. Belangrijk daarbij is wel dat de oude onderdelen nog aanwezig zijn! Die expert kan dan vaststellen wat de oorzaak van het gebrek is. Het kan dan zijn dat het of een productfout is of toch te wijten is aan het gebruik van de koppeling. In het eerste geval zou de dealer u tegemoet moeten komen in de kosten.

Indien u beschikt over een rechtsbijstandverzekering dan zijn de kosten voor een onafhankelijk expert doorgaans gedekt.

Geschillencommissie Voertuigen
Komt u met de dealer niet tot een vergelijk, dan kunt u het geschil ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.



***

Reactie van GerdiH:

Dank u voor de reactie. Ik ga op zoek naar een onafhankelijk expert.



***

Reactie van Irismarisa:

Ik heb nu precies het zelfde probleem! Een fiat 500l Twin Air Turbo. Hij staat nu bij de garage en blijkt dat hij dit 3 maanden geleden ook met een fiat heeft gehad. Is dit dan een structureel probleem en kan ik Fiat hier op aanspreken?



***

Reactie van Laazi:

Ik heb dit probleem nu ook. Fiat punto 0.9 twinair turbo. 63000 km gereden, net onderhoud gehad. En nu vliegwiel kapot... heb verder geen verstand hiervan maar lijkt me niet dat na zo weinig km dat dat al vervangen moet worden...



***

Reactie van Sandra_B:

@Gerdh: Helaas heb ik ook dit probleem. Vliegwiel defect en daardoor mijn versnellingsbak ook. Mijn Fiat 500 is van mei 2015 en van het weekend is dit defect geconstateerd.
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe het is afgelopen bij jou. Mijn Fiat staat nu niet bij de dealer omdat ik in mijn woonplaats bij een garage ben langsgegaan omdat ik een geluid hoorde en schakelen moeizaam ging. Op de brug werd het euvel geconstateerd en nu zegt Fiatdealer dat zij de coulanceregel willen toepassen maar dan moet hij door hun gerepareerd worden. Hoezo coulance?? Op mijn vraag hoelang een vliegwiel dan wel een versnellingsbak meegaat, kreeg ik geen antwoord.



***

Reactie van GerdiH:

Beste Sandra,
Ik heb inmiddels begrepen dat dit een vaker voorkomend probleem is bij de Twin Air. Bij de nieuwste modellen is ook een nieuw type vliegwiel toegepast. Ik kon helaas helemaal geen gebruik maken van coulance omdat mijn 'dealer' geen officiele fiat dealer bleek te zijn. Ik heb dus gewoon de volledige rekening moeten betalen. Ik raad je dus inderdaad aan om dan maar van de coulance regeling gebruik te maken via de dealer. Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kunt. Groeten, Gerdi



***

Reactie van Sandra_B:

Hoi Gerdi,
dat is vreselijk balen voor je zeg!! getver!
Ik vertrouw dealers voor geen cent...maar sta nu met mijn rug tegen de muur en weet echt niet meer wat te doen nu... :-(



***

Reactie van GerdiH:

Ik denk dat je het beste eerst kunt vragen wat de coulance regeling inhoudt. Als dit betekent dat ze reparatie gratis of met korting uitvoeren, dan zou ik dat doen. Als je de auto niet bij een dealer in onderhoud hebt gehad heb je geen recht op garantie, dus dan is dit volgens mij de beste oplossing. Ik heb een second opinion laten uitvoeren door een onafhankelijk bedrijf en die vertelde mij dat de diagnose klopte en dat dit dus een zwak punt was bij de fiat 500. Mij werd ook geadviseerd om het pijltje in je dashboard dat aangeeft dat je moet schakelen het beste kunt negeren! Dat pijltje geeft aan hoe je het zuinigst rijdt, maar is ook slecht voor je koppeling en vliegwiel. Pas schakelen bij 2500 toeren. Een nieuw vliegwiel is veel duurder dan iets meer benzine verbruiken. Maar daar ben je inmiddels wel achter..... Veel succes!
Groeten, Gerdi