Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Kan ik de koop van mijn auto ontbinden?

Vraag gesteld door Arie Cor op 19 oktober 2015

Graag wil ik u een casus voorleggen en vragen wat wij mogen verwachten van ons garagebedrijf.

Op 7 juni 2015 hebben wij onze Mazda 6 ingeruild voor een tweede hands Mitsubishi Outlander, bij onze garage. Onze Mazda was uit 2003 en we kochten een Outlander terug uit 2008, met 130.000km op de teller. Bij de aanschaf van de Mitsubishi waren er geen technische gebreken, en kregen we 6 maanden BOVAG-garantie van onze garage.

Op 6 juli ben ik langs de garage gereden, na telefonisch overleg, met een brandend olie lampje. Bij de garage werd verteld dat er voldoende olie in de motor zat en men vermoedde een kapotte sensor. De dag erna is de auto midden om de snelweg volledig in elkaar gelopen. De motor was niet meer te repareren. De garagehouder heeft direct toegegeven dat dit de fout was van de garage en dat hij ging zorgen voor een vervangende motor.

De motor is vervangen en volgens eigen zeggen van de garagehouder voor een motor met circa 67.000 km op te teller. Echter na verschillende keren vragen om de garantie/documenten m.b.t. deze "nieuwe" motor en de exacte km-stand heb ik niets kunnen ontvangen. "Ik denk dat de werkplaats die heeft weggegooid"

Wel heb ik de interne factuur ontvangen waarop een bedrag van €1800,- staat vermeld voor de vervangende motor.

In circa twee maanden rijden met deze nieuwe motor zijn we verschillende keren terug geweest.
Stationair blijft de motor zoeken naar het juiste toerental. Bij 1 van de 4 keer starten wil de motor maar met moeite op gang komen, soms is twee keer starten noodzakelijk. Na het starten en het wegrijden vanuit de eerste versnelling klinkt er een "klik" als of de versnelling in het tandwiel moet haken.

Drie weken geleden hebben we de auto wederom terug gebracht naar de garage. Bovenstaande problemen konden niet worden verholpen. Ook niet na een bezoek aan een erkende merkdealer, voor het resetten van de computer. Na enkele dagen de garage gebeld of zij konden melden wat het probleem was. Ik kreeg het volgdende te horen: "dat de nieuwe motor ook in de "soep" is gedraaid. Vuil/metaalresten in de inlaat hebben de nieuwe motor geen goed gedaan. Het gevolg van het aansluiten van deze motor die in juli jl. is geplaatst op de inlaat van de oude (originele) motor. Er is nu een nieuwere motor met inlaat besteld, deze zal komende week worden geplaatst. Deze nieuwe motor heeft circa 50.000km gedraaid."

Inmiddels rijden wij nu circa anderhalve week met deze nieuwe motor. Echter de problemen zijn nog steeds niet verholpen.

Vandaag heb ik de garagehouder gebeld dat ik geen vertrouwen meer heb in de huidige staat van de Mitsubishi en dat de auto terug wil geven aan de garage en op zoek wil naar iets nieuws. We hebben al jaren veel vertrouwen in onze garage gehad. En ik wil graag dat dit zo blijft, maar wat mag ik deze van de garagehouder verwachten?
Kan ik voor het bedrag waarvoor we deze Mitsubishi (incl. inruil Mazda ) opzoek gaan naar een nieuwe auto op kosten van de garage?

Ik hoor graag uw mening en advies in deze casus.

Antwoord van David

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft in juni van dit jaar een tweedehands auto gekocht en uw Mazda 6 ingeruild. Na een maand is de motor volledig in elkaar gelopen en er is een vervangende motor geplaatst. In de opvolgende maanden bent u meerdere malen teruggegaan naar de garage met problemen. Er is daarom wederom een andere motor geplaatst, maar de problemen zijn daarmee nog steeds niet verholpen.

Reparatie of vervanging

Als de aankoop niet voldoet aan de verwachtingen, zijn er meerdere mogelijkheden. De eerste mogelijkheid die de wet geeft is reparatie of vervanging van het voertuig. De koper mag aangeven wat zijn/haar voorkeur is, maar de verkoper heeft hier ook iets te zeggen. Als reparatie goedkoper en sneller is, dan mag u geen vervanging eisen. De kosten van reparatie of vervanging komen voor rekening van de verkoper.

Ontbinding 

Als een gebrek steeds terugkomt of reparatie niet mogelijk is, dan is op den duur vervanging van het voertuig mogelijk. Is vervanging te kostbaar of niet mogelijk, dan is ontbinding van de overeenkomst een volgende mogelijkheid. 

In deze situatie heeft u de verkoper meerdere malen de mogelijkheid gegeven het gebrek (of de gebreken) te repareren, maar is dit tot op heden niet gelukt. In dat geval zou u de overeenkomst kunnen ontbinden. Bij ontbinding van de koopovereenkomst geeft u de auto terug aan de verkoper en ontvangt u de koopprijs terug. U kunt hiervoor een modelbrief gebruiken. 

U kunt onderhandelen met de garage over de aanschaf van een andere auto. Meer lezen over klachten na aankoop

Nu er BOVAG garantie van toepassing is, kunt u - als u er met de verkoper niet uitkomt - het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.