Heb ik recht op enige compensatie wanneer ik minimaal 2 maanden niet in mijn auto kan rijden door lange levertijd vervangend onderdeel?

Vraag gesteld door Celine33 op 25 januari 2016

Het onderdeel dat defect is in VW Polo, de zogenaamde laaddruk regelaar, heeft op dit moment een levertijd van minimaal twee maanden. Het onderdeel is nergens op voorraad en moet nog in Duitsland gefabriceerd worden. Als gevolg kan ik gedurende deze twee maanden, of zelfs langer, geen gebruik maken van mijn auto. Hierdoor wordt ik gedwongen met het openbaar vervoer te rijzen of via de dealer een huurauto van 15 euro per dag te gebruiken. De extra kosten die hiermee gemoeid zijn liggen tussen de 400 en 500 euro. Zijn er gronden waarop ik aanspraak kan maken voor compensatie?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Alvorens antwoord te geven op uw vraag zou ik graag eerst aanvullende informatie van u willen ontvangen:

  • bouwjaar auto
  • fabrieks-/ Bovag garantie van toepassing
  • kilometerstand

 



***

Reactie van Celine33:

Bouwjaar: 2012

Fabrieksgarantie van 2 jaar is verlopen. Bij aankoop in 2014 hebben we een jaar verlenging gekocht met de mondelinge toezegging dat we bij afloop van dat jaar nog een tweede jaar konden bij kopen. Toen we dat wilden doen kregen we te horen dat in de tussentijd de spelregels veranderd waren en het niet meer mogelijk was een tweede extra jaar bij te kopen. Anders had hij nu nog onder die verlengde garantie gevallen.

Kilometerstand: 72.000 km



***

Reactie van Michiel Claesen:

Ik begrijp uit uw voorgaande antwoord, dat u in 2014 geen nieuwe maar een ocassion heeft aangeschaft. Wat is het bouwjaar van de auto?



***

Reactie van Celine33:

Zoals ik bovenaan al zei: 2012. Augustus 2012 om precies te zijn



***

Reactie van Annemieke Zerdoun:

U heeft een auto gekocht waarbij een reparatie nodig is van de laaddruk regelaar. De auto staat bij de garage maar reparatie gaat heel lang duren. De garantie is inmiddels voorbij. U moet nu kosten maken voor vervangend vervoer.

De dealer waar u de auto heeft gekocht is ook na de garantie aan te spreken voor gebreken op grond van de wet. U mag namelijk redelijke verwachtingen hebben van de door u gekochte auto. Bij normaal gebruik houdt dit ook een redelijke levensduur in. Uw auto heeft 72.000 km gereden. Met deze kilometerstand moet de de dealer zorg dragen voor herstel. Aangezien de auto al wel een behoorlijk aantal kilometers goed heeft gefunctioneerd mag hij wel een bijdrage vragen in de kosten.

Uw vraag gaat over de bijkomende kosten, te weten vervangend vervoer. U mag van de dealer verwachten dat gebreken binnen een redelijke termijn worden opgelost. Daar is geen vaste termijn voor, maar twee maanden is toch echt te lang. U moet  dealer een aangetekende brief sturen waarin u een redelijke termijn geeft van twee weken om tot herstel over te gaan. U kunt in deze brief dan direct aankondigen dat indien niet bijnnen deze termijn is hersteld, u de garage in gebreke stelt en de bijkomende kosten op de garage zult verhalen. Een voorbeeld van een ingebrekestelling vindt u op onze website.

Wanneer herstel van een gebrek niet binnen een redelijke termijn kan plaatsvinden doordat de importeur een onderdeel niet kan leveren, komen de gevolgen hiervan, zoals extra kosten, voor rekening van de ondernemer. De dealer is immers niet in staat om binnen redelijke termijn te herstellen. Overigens kan de dealer deze kosten verhalen op de importeur als de langere termijn aan de importeur te wijten is.

Komt u er niet uit met de dealer dan kunt u deze zaak voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Hier vindt u ook een voorbeeld van een vergelijkbare zaak waar is aangegeven dat de dealer kosten moet vergoeden.