Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Garage onderkent defect niet. Is er wel degelijk. Heb nog garantie. wat kan ik doen?

Vraag gesteld door DeWit op 4 januari 2016

Vorig jaar een occasion gekocht. Ik heb 6 maanden garantie.
Ik merk bij hogere snelheden dat het stuur op de middenstand een dood punt heeft. Moet 'm als het ware uit dat punt trekken. Dat kost kracht en is hinderlijk en ook vermoeiend rijden.
Garage zegt dat dat inherent is aan de stuurbekrachtiging van de auto's. Ik kan dit niet accepteren. Heb een dealer gebeld en deze vermoedt dat het stuurhuis vervangen moet worden. Hij bevestigt ook dat dit niet normaal is. Stuurhuis vervangen is een dure aangelegenheid en ik heb nog garantie. Wellicht dat dat ze weerhoudt om er iets aan te doen. Wat kan ik doen?
Ik hoor graag van u en dank u bij voorbaat voor uw aandacht.
Vriendelijke groeten
DeWit

Antwoord van David

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft vorig jaar een occasion gekocht met garantie. De garantie is nog niet verlopen. U merkt bij hogere snelheden dat het stuur op de middenstand een dood punt heeft. Volgens de garage is dit geen gebrek. U vraagt hoe nu te handelen. 

Volgens onze auto-experts is nog niet zomaar vast te stellen of er sprake is van een gebrek. Omdat dit enkel op hoge snelheid plaatsvindt, hoeft dit geen mechanisch probleem te zijn. Bij moderne auto's is het nulpunt vaak redelijk zwaar in vergelijking met oudere auto's. Het is dan de software die het stuur bij hogere snelheid stijver maakt. Dit kan een producteigenschap zijn. 

U kunt in dit geval een expertise laten uitvoeren. Door middel van een deelonderzoek zou een onafhankelijke partij kunnen beoordelen of er sprake is van een gebrek. Ik adviseer u de garagist een aangetekende brief te sturen waarin u aangeeft dat er volgens u sprake is van een gebrek en dat u een expertise laat uitvoeren. In het geval dat er inderdaad een gebrek wordt geconstateerd, geeft u aan dat u de kosten van het onderzoek op de garagist verhaalt, mocht de garagist niet binnen een redelijke termijn reageren. 

Als u een rechtsbijstandsverzekering heeft, adviseer ik u hiermee ten eerste contact op te nemen. 

Meer lezen over klachten na aankoop.



***

Reactie van DeWit:

Ik dank u hartelijk voor uw respons.
Durf ik nog te vragen - aangezien u uw experts hebt geraadpleegd - of de stuurbekrachtiging wellicht softwarematig aan te passen is.
Ik lees daar iets over op internet.
Als dat zo is kan ik dit advies meenemen naar de betreffende garage.
In mijn geval betreft het een Hyundai i30 CW uit 2008.
Wellicht is dit allemaal te specifiek om te beantwoorden, daarvoor ook alle begrip.
Vriendelijke groet
DeWit



***

Reactie van David Sjoer:

Bedankt voor de aanvullende gegevens. 

Waarschijnlijk is het niet zomaar mogelijk dergelijke software aan te passen, maar dit kunt u het beste navragen bij een Hyundai dealer.