Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

16 schadevrije jaren afgenomen, gedupeerd bij overstappen

Vraag gesteld door anwblid2 op 23 november 2018

Ik heb half oktober opdracht gegeven mijn autoverzekering over te zetten van NH1816 naar ASR. Dit wordt op 25 november uitgevoerd.
Op het moment van het geven van de opdracht had ik 26 schadevrije jaren. Helaas veroorzaakte ik afgelopen zaterdag een aanrijding waardoor blikschade is ontstaan. Ik stond op een hoge ladder bij NH1816 waardoor ik dezelfde premie zou blijven betalen en zou een aantal treden terugvallen. Echter de tussenpersoon belde mij op om mede te delen dat de verzekeraars een nieuw systeem hanteren waarbij het aantal schadevrije jaren gemaximeerd is op 15. Bij een schade val je 5 schadevrije jaren terug. Nu moet ASR dus rekening houden met 10 schadevrije jaren ipv 20. Hierdoor zou ik direct een hogere premie gaan betalen. Het blijkt nu zo te werken dat je dus nooit meer dan 15 schadevrije jaren kunt opbouwen voor overstappen naar een andere verzekering. Heb je pech zoals ik, val je dus nog meer terug. Hoe heeft men dit goed kunnen vinden, ik stel vast dat mij een flink aantal schadevrije jaren is ontnomen. Hiertoe zouden toch alle consumentenbelangenbehartigers tegen in verweer moeten komen? Het overstappen wordt nu wel heel moeilijk gemaakt. Ik vraag mij af of men dit kan maken en zo eenzijdig de voorwaarden aan kan passen. Ik wil graag overstappen met het aantal schadevrije jaren waar ik recht op heb en wat in de algemene voorwaarden stond ten tijde van het afsluiten van de verzekering.

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U vraagt zich af hoe het kan dat u bij het overstappen naar een andere autoverzekeraar maximaal 15 van uw schadevrije jaren zou kunnen meenemen.

Behoud aantal schadevrije jaren bij overstap
Zover mij bekend is er géén maximum gesteld aan het aantal schadevrije jaren, welke u bij overstap naar een andere WAM-verzekeraar kunt meenemen.

Wellicht zit het verschil in de de bons/malus-tabellen van beide verzekeraars. Bonus/malus-ladders kunnen nogal per verzekeraar verschillen. Zo kan je door een zogenaamde 'no-claim beschermer' na een schade toch op dezelfde trede blijven en dezelfde korting behouden, maar het aantal schadevrije jaren neemt evenwel af. Pas bij een overstap naar een andere verzekeraar wordt dit duidelijk.

Herstel schadevrije jaren
Tot een jaar na afwikkeling van de schade door uw verzekeraar, kunt u bij veel verzekeraars ervoor kiezen om de uitgekeerde schade aan uw verzekeraar terug te betalen, opdat u geen terugval heeft in het aantal opgebouwde schadevrije jaren en derhalve de opgebouwde no-claim korting behouden blijft.

Roy Data
Het opgebouwde aantal schadevrije jaren wordt door alle WAM-verzekeraars in Nederland na beëindiging van de polis vermeld in en gezamenlijk data systeem; Roy Data geheten. Na beëindiging van uw polis kunt u via Roy Data inzage krijgen in het opgebouwde aantal schadevrije jaren. Uiteraard kunt u dit ook bij uw eigen verzekeraar opvragen.

KIFID
Klachten over uw verzekeraar kunt u kosteloos ter beoordeling voorleggen aan het klachteninstituut KIFID.



***

Reactie van anwblid2:

Goedendag, het valt alleen op wanneer je een schade hebt, kijk maar in de schadevrije ladders van verschillende verzekeraars. Je valt bij een schade altijd terug naar 10 schadevrije jaren, hoeveel je daarvoor hebt opgebouwd bovenop 15 schadevrije jaren, maakt dus bij schade niet uit.



***

Reactie van Michiel Claesen:

Uw vraag is in behandeling genomen.



***

Reactie van Michiel Claesen:

Dat is juist. Vanaf 2016 hebben alle WAM-verzekeraars dit gelijk getrokken.

Of men nu 15, 19 of 30 schadevrije jaren heeft opgebouwd, na 1 schuld-schade valt men te allen tijde terug naar 10 schadevrije jaren.

Wanneer men na 1 schuld-schade terugvalt naar 10 schadevrije jaren behoudt men bij de meeste verzekeraars de maximaal geldende korting volgens hun eigen bonus/malus-ladder.



***

Reactie van anwblid2:

Dat is toch niet reeel te noemen. Ik ben nu gedupeerd en kan niet meer overstappen onder de voorwaarden van voor 2016. Ik hoop dat consumentenbehartigers in verweer gaan. Ik weet dat ANWB ook verzekeraar is maar hoop toch op steun.



***

Reactie van Michiel Claesen:

Desondanks neem ik aan dat u thans de hoogst mogelijke no-claim-korting op uw huidige autoverzekering ontvangt? Anders zou u door uw vorige verzekeraar kunnen laten berekenen of terugbetaling van het uitgekeerde schadebedrag toch niet voordeliger is...