Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Naheffing parkeergeld Denemarken

Vraag gesteld door W. Hartkamp op 16 januari 2023

Heb eerder dit verzoek gedaan 19/12= geen reactie en weet niet of vraag in goede orde ontvangen is?
parkeerboete parkeergarage Europark hotel Kopenhagen.
kaartje gekocht bij parkeerautomaat: instructies onduidelijk nml, vraag was referentienummer ipv. licenseplate! Ik heb het kamernummer ingevuld.
Instructies in het Deens/ Engels.
Parkeermachine heeft wel een betaalbewijs uitgeprint dat ik op het dashbord gelegd heb.
Het verweer van Europark is: als men taal niet eigen is dan iemand te hulp roepen/ Receptie verleende geen medewerking hierbij!
Verweer is dat parkeerwacht geen geldig parkeerbewijs/ kenteken constateerde.
Men heeft mij een boete opgelegd voor het in gebreke blijven. Ik heb 2x mail gestuurd zonder resultaat en boete betaald.
Het gaat mij om het principe: Volgens wetgeving Europese Cie. kan er alleen een parkeerboete opgelegd worden als er geen parkeergeld betaald is. Ik heb mijn betaalplicht vervuld ondanks verkeerd invullen kenteken. Invoeren van verkeerd kenteken is wettelijk geen reden voor boete.
Valt Denemarken onder deze wetgeving? Is er jurisprudentie? Is er zusterorganisatie in Denemarken die antwoord heeft? Hoor graag

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft een naheffing parkeergeld ontvangen vanuit Denemarken voor het vermeend parkeren zonder te betalen. U geeft aan wel degelijk te hebben voldaan aan het verschuldigde parkeergeld, maar dat u abusievelijk niet het juiste kenteken van uw auto heeft ingevoerd. Om verdere problemen c.q. hogere kosten te voorkomen heeft u de naheffing onder protest voldaan. U vraagt zich af wat u rechtspositie is.

In casu is het Deense recht van toepassing. Ik zal om die reden onze Deense zusterclub om raad vragen.

Ondertussen adviseer ik u ook eens om advies/hulp te vragen bij het Europees Consumenten Centrum (ECC) voor grensoverschrijdende consumenten geschillen. De service van het ECC is overigens kosteloos/

 

Reactie heer Hartkamp van ECC


"Het ECC heeft mij als volgt bericht:
 

Beste heer Hartkamp, 
We hebben een terugkoppeling van onze Deense collega's. Zij geven aan dat er een uitspraak is van de Deense Hoge Raad, die heeft bepaald dat een verkeerd ingevuld kenteken geen geldige grond is voor de boete. Zolang uiteraard wel is betaald voor de parkeerplek. U vindt hieronder de samenvatting van de zaak:
"In connection with the parking, A entered the registration number of his car, but entered a letter too little. He has subsequently documented that he has paid for the parking. It is common ground that there is no motor vehicle with the failed registration number in the Danish register of motor vehicles. There is therefore no risk of abuse, including that another motorist has parked his motor vehicle in the area and benefited from As’s payment. In these circumstances, the Supreme Court agrees with the High Court that Section 6 of the Order on parking on public roads does not provide sufficient clarity for the City of Copenhagen to maintain the parking fee towards A, because proof of paid parking was not available in the control situation."
Wat kunnen we doen
Onze Deense collega's geven aan dat zij contact kunnen opnemen met Europark. Via bemiddeling kunnen we proberen het betaalde bedrag terug te krijgen. Daarvoor hebben we een aantal documenten nodig:
Bewijs betaling parkeerplek/ ontvangen boete/ betaalbewijs boete/ correspondentie
U kunt deze documenten als reactie op dit bericht toesturen. We zullen deze dan doorzetten naar onze collega's. Het bemiddelingstraject is verder kosteloos voor u.
Mocht u nog verdere vragen hebben, dan horen we het ook graag."