Recht op vergoeding bij defect aan infotainmentsysteem Opel Astra?
Vraag gesteld door B. Perloy op 4 januari 2023
In juli 2019 heb ik bij een Opel dealer een Opel Astra gekocht met bouwjaar 2018. Afgelopen december ontstond er een defect aan het scherm van het infotainment systeem. Het scherm knippert in plaats van dat hij helder beeld geeft. Op diverse forums blijkt dit een relatief veelvoorkomend probleem te zijn.
Ik heb de dealer benaderd maar die komt niet echt met een goede oplossing. Een nieuw systeem zou €1400,- kosten waar men een maximum van 20% aan coulance wil vergoeden. Een reparatie aan het scherm zou mij bijna € 700,- kosten.
De auto heeft nog geen 47000 km gelopen en is nog geen 5 jaar oud. En ik vind de geboden opties absoluut niet akkoord omdat dit een vaker voorkomend probleem schijnt te zijn én je toch mag verwachten dat een dergelijk onderdeel veel langer mee gaat dan slecht 5 jaar.
Heb ik hier wettelijk gezien recht op een grotere vergoeding of wellicht zelfs kostenloze reparatie?
Antwoord van Annemieke
ANWB Expert
U heeft een Opel Astra van 5 jaar oud. Nu is het infotainmentscherm stuk, althans het knippert. Een nieuw scherm is duur en de dealer biedt coulance-halve 20% als tegemoetkoming. Een alternatief is reparatie. U vraagt waar u recht op heeft.
Bestaat er nog recht op garantie? in dat geval kunt u hier wellicht een beroep op doen. Is de garantie voorbij dan kunt u vaak nog een beroep doen op de wet.
De wet
Als consument mag u volgens de wet redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Wat u mag verwachten hangt af van onder meer
- bouwjaar en kilometerstand
- onderhoud en gebruik
- was het gebrek aanwezig bij de levering?
Over het algemeen geldt: hoe ouder de auto, des te eerder u rekening moet houden met gebreken.
Is er sprake van non-conformiteit?
Een product is non-conform als u dit gebrek gezien de leeftijd, bouwjaar, gebruik enz niet hoefde te verwachten. In uw geval betreft het een infotainmentscherm dat na 5 jaar stuk is. Van een dergelijk scherm mag u wel een wat langere levensduur verwachten. In principe kunt u dus zeggen dat dit scherm non-conform is.
De volgende vraag is dan of het scherm al vanaf de levering non-conform is, of dat dat het gebrek later is ontstaan, bijvoorbeeld door de wijze van gebruik, of een andere oorzaak.
Gebrek al aanwezig bij levering?
Om een beroep op non-conformiteit te kunnen doen, moet het gebrek bij levering al aanwezig zijn geweest. Om dit aan te tonen moet u aannemelijk maken dat de auto normaal is gebruikt en goed is onderhouden. Het is hierbij een voordeel als u de auto altijd bij de dealer heeft laten onderhouden. Als dit ook de verkoper is, dan is er in ieder geval geen andere garage bij betrokken geweest.
Wie spreekt u aan?
De verkoper is in dit geval de partij die u kunt aanspreken. De verkoper heeft u de auto geleverd en is verantwoordelijk voor het leveren van een goed product. Als de verkoper een andere garage is dan de dealer is het zaak om de verkoper zo snel mogelijk hierin te betrekken. Als u laat repareren zonder de verkoper de kans te geven hiernaar te kijken en een oplossing te bieden, verliest u uw rechten.
Uw mogelijkheden
Uw auto is 5 jaar oud. Daarbij hoeft u dit gebrek in principe nog niet te verwachten. Een dergelijk scherm zou wel langer mee moeten kunnen gaan. Mogelijk kunnen onderliggende oorzaken of problemen het gebrek hebben veroorzaakt. Dat is nog wel van invloed op uw mogelijkheden.
Het is redelijk dat de verkoper u tegemoet komt in de kosten. De dealer biedt nu 20% aan van de waarde van een nieuw scherm. Gezien de leeftijd van uw auto is dit aan de lage kant. Een vergoeding van 40-60% zou redelijk zijn. Komt de dealer u niet tegemoet, dan kunt u juridische stappen ondernemen. Heeft u de auto gekocht bij een Bovag garage, dan kunt u naar de Geschillencommissie Voertuigen. Hou voor eventueel onderzoek onderdelen achter.
Voor meer informatie over uw rechten verwijs ik u graag naar onze website: Klachten na aankoop - ANWB
Deel deze pagina