Kan ik de verkoper aanspraken voor de Opel Astra reparatiekosten?
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 27 november 2022
Ik heb vorige maand een Opel Astra stationwagen gekocht uit 2017 met 183.000 km op de teller voor 8500 euro. De auto is dealer onderhouden en ik heb deze gekocht bij een autohandelaar zonder garantie. De autohandelaar is ook niet aangesloten bij BOVAG. Ik merkte in de loop van de tijd dat ik problemen had met de koppeling en heb dit laten controleren bij de dealer. De dealer heeft de auto gecontroleerd en kwam tot de conclusie dat de motor van de auto vervangen moest worden, omdat er een behoorlijke speling in de krukas zit. Als ik de motor niet snel vervang krijg ik volgens de dealer op den duur verschillende foutcodes en stopt de motor er helemaal mee en moet ik ook andere onderdelen vervangen ivm vrijkomend slijpsel. Het vervangen van de motor is erg duur. Ik heb contact gehad met de autohandelaar en zij geven aan dat ze de auto niet terug nemen en ik krijg ook niet de mogelijkheid om de auto te ruilen voor een andere auto. Ze willen ook niet meebetalen voor de reparatie van de auto.
Heb ik in dit geval recht om de kosten voor de reparatie op de verkoper te verhalen of heb ik op de een of andere manier recht op ontbinding van de koop?
Merk: Opel
Type: Astra
Bouwjaar: 2017
Brandstof: Benzine
Antwoord van Annemieke
ANWB ExpertU heeft een maand geleden een auto gekocht. Nu merkt u dat de koppeling niet gaat zoals het hoort. Een dealer geeft aan dat er een grote reparatie nodig is. De verkoper wil u niet helpen.
U heeft de auto gekocht zonder garantie. In dat geval kunt u zich alleen beroepen op de wet.
De wet
Als u als consument een auto koopt mag redelijke verwachtingen hebben de auto. Van belang voor de vraag wat redelijk is wordt gekeken naar bouwjaar en kilometerstand,onderhoud, gebruik. Ook moet het gebrek al aanwezig zijn geweest bij de levering. Over het algemeen geldt: hoe ouder de auto, des te eerder u rekening moet houden met gebreken.
Koopt u een auto, dan moet u als koper onderzoeken wat u koopt, bijvoorbeeld door een proefrit te maken. Zeker als er geen garantie wordt gegeven. Was het euvel al tijdens de koop eenvoudig op te merken, dan kunt u na de koop hier meestal niet op terugkomen. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto.
Is er sprake van non-conformiteit?
Er is sprake van non-conformiteit als u dit gebrek gezien de leeftijd, bouwjaar, gebruik enz niet hoefde te verwachten en het euvel bij de koop door u niet eenvoudig op te merken was. In uw geval betreft het een auto van 5 jaar oud maar wel al met 185.000 km op de teller. Daarbij is een koppeling wel een onderdeel dat onderhevig is aan gebruik.
De volgende vraag is dan of de versnellingsbak vanaf de levering al non-conform is, of dat dat het gebrek later is ontstaan, bijvoorbeeld door de wijze van gebruik, of een andere oorzaak.
Aanwezig bij levering?
Om een beroep op non-conformiteit te kunnen doen, moet het gebrek bij levering al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 12 maanden, zoals in uw geval, na aankoop, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. De verkoper moet dan aantonen dat het gebrek bijvoorbeeld door eigen gebruik of verkeerd gebruik kan zijn ontstaan.
Wie spreekt u aan?
De verkoper is in dit geval de partij die u kunt aanspreken. De verkoper heeft u de auto geleverd en is verantwoordelijk voor het leveren van een goed product. Als de verkoper een andere garage is dan de dealer is het zaak om de verkoper zo snel mogelijk hierin te betrekken. Als u laat repareren zonder de verkoper de kans te geven hiernaar te kijken en een oplossing te bieden, verliest u uw rechten.
Uw mogelijkheden
Uw auto is 5 jaar oud en heeft 1855000 km gereden. Het betreft in dit geval mogelijk een groot gebrek waar u zo kort na aankoop niet direct rekening mee hoeft te houden. De kilometerstand speelt echter nog wel een rol. Mogelijk kunnen onderliggende oorzaken of problemen het gebrek hebben veroorzaakt. Dat is nog wel van invloed op uw mogelijkheden.
Het is aan te raden om de klachten door een onafhankelijk bedrijf of deskiundige te laten onderzoeken. Het moet duidelijk zijn wat er nu precies aan de hand zijn en of dit opgelost kan worden. Daarbij blijft de verkoper uw aanspreekpunt. Komt de verkoper u op geen enkele wijze tegemoet, dan zult u juridische stappen moeten ondernemen. Maar voor u dergelijke stappen onderneemt moet eerst duidelijk zijn wat er nu precies aan de hand is met de auto. Ook een rechter zal dit willen weten. De eerste stap zou dus zijn om toch weer met de verkoper in gesprek te gaan en een onafhankelijk deskundige de auto te laten nakijken.
Voor meer informatie over uw rechten verwijs ik u graag naar onze website: Klachten na aankoop - ANWB
Deel deze pagina