Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Bestuurdersstoel vertoont redelijk vaak gebreken

Vraag gesteld door op 14 november 2022

Wij hebben op 5-7-2018 een nieuwe Nissan Qashqai gekocht. Daar zit een garantie op tot 4-7-2021. De bestuurdersstoel is voor garantie vervangen op 5-2-2020. Begin 2022 kreeg de stoel weer kuren, getracht deze weer voor garantie te claimen bij de grote beurt op 11-7-2022 maar dit is afgewezen; geen garantie op garantie. Na verzoek voor coulance is een voorstel gedaan door Nissan om 25% korting te geven op de materialen. Dan moet ik nog steeds € 978,00 euro betalen. Ik vind dat erg onredelijk, wat vind de ANWB daarvan? Wat kan ik doen?

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

 

U heeft vier jaar geleden een nieuwe auto gekocht. Na twee jaar is de bestuurdersstoel onder garantie vervangen. Nu vertoont deze weer gebreken. De dealer biedt u 25% aan van de totale kosten.

Als u een nieuwe auto koopt, dan krijgt u daarbij voor een bepaalde periode garantie. Als er tijdens de garantie problemen ontstaan, dan moeten deze onder garantie worden verholpen, zoals in uw geval ook is gebeurd. U ontvangt dan inderdaad niet opnieuw garantie.

De wet

Naast rechten uit de garantie heeft u altijd rechten op grond van de wet. Is de garantieperiode voorbij, dan kunt u hier mogelijk een beroep doen. Als consument mag u volgens de wet redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer:

  • bouwjaar en kilometerstand
  • onderhoud en gebruik 
  • was het gebrek aanwezig bij de levering?

Over het algemeen geldt: hoe ouder de auto, des te eerder u rekening moet houden met gebreken.

Is er sprake van non-conformiteit?

Er is sprake van non-conformiteit als u dit gebrek gezien de leeftijd, bouwjaar , gebruik enz niet hoefde te verwachten. In uw geval betreft het een autostoel van twee jaar oud. Van een autostoel mag u zeker een langere levensduur verwachten. U kunt dus zeggen dat de stoel non-conform is. De volgende vraag is dan of de stoel vanaf de levering al non-conform is, of dat dat het gebrek later is ontstaan, bijvoorbeeld door de wijze van gebruik, of een andere oorzaak.

Aanwezig bij levering?

Om een beroep op non-conformiteit te kunnen doen, moet het gebrek bij levering al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. De verkoper moet dan aantonen dat het gebrek bijvoorbeeld door eigen gebruik of verkeerd gebruik kan zijn ontstaan. Ontdekt u het gebrek later? Dan moet u aannemelijk maken dat de auto normaal is gebruikt en goed is onderhouden. Een voordeel is het als u de auto altijd bij de dealer/verkoper heeft laten onderhouden. Dan is er in ieder geval geen andere garage bij betrokken geweest.

Uw mogelijkheden

Uw auto is 4 jaar oud en de bestuurdersstoel is 2 jaar geleden al vervangen. Zoals aangegeven hoeft u dit gebrek in principe niet te verwachten. Mogelijk kunnen onderliggende oorzaken of problemen het gebrek hebben veroorzaakt. Dat is nog wel van invloed op uw mogelijkheden.

Het is redelijk dat de verkoper u flink tegemoet komt in de kosten. De aangeboden 25% is echt te weinig. U heeft recht op een vergoeding van de volledige kosten, of in ieder geval een aanzienlijk deel hiervan, denk aan 75-100%. Komt de dealer u niet verder tegemoet (vaak wordt een deel door de dealer en een deel door de importeur vergoed) dan kunt u juridische stappen ondernemen. Heeft u de auto gekocht bij een Bovag garage, dan kunt u naar de Geschillencommissie Voertuigen. Hou voor eventueel onderzoek de stoel beschikbaar.

Voor meer informatie over uw rechten verwijs ik u graag naar onze website: Klachten na aankoop - ANWB