Dubbel betalen voor ruimbagage

Vraag gesteld door M. Cornelissens op 16 augustus 2022

Met vlucht Transavia op 8juni naar Italie(Bari) via Schiphol. Reis geboekt bij Oad, alleen koffers moest je zelf rechtstreeks boeken bij Transavia, dat dus ook gedaan eind mei 2personen x20kg bagage, waarvan ik betaalbewijs bij mij had. Tot mijn stomme verbazing zei de medewerkster aan de balie: bagage is niet betaald , staat op 0 in de computer.Na discussie ging ze bellen, maar het bleef zo we moesten opnieuw betalen anders gingen koffers niet mee.Om de wachtrij niet nog langer te laten worden heb ik onder protest betaald en omdat het op de luchthaven was, tarief 90 euro enkele reis! Onze Oad reisleidster zei in het hotel , dan hebben jullie op de terugweg weer dat probleem , dus zal ik voor jullie hier in hotel de 2 koffers boeken (46 euro enkele reis) anders was het weer 90 euro geworden . In totaal dus 90 plus 46 euro =136 euro teveel betaald. Inmiddels heb ik al 4 keer contactformulier ingestuurd voor een claim , maar enige wat ik tot nu toe krijg : Uw formulier is genoteerd onder nummer ...en we zullen z.s.m. in behandeling nemen . Intussen zijn  we paar maanden verder maar geen verder antwoord. Een kwalijke zaak terwijl ik ook een kopie heb van 92 euro afschrijving bij mijn rekening bij de ING bank in mei . Zo moeilijk moet het toch niet zijn om mijn online betaling te achterhalen?
Kunt U mij advies geven , wat te doen in dit geval? 136 euro is misschien een relatief klein bedrag, maar ik heb gewoon recht op terugbetaling hiervan . Heb spijt dat ik toch weer betaald heb op de luchthaven , maar ja we waren bang dat anders onze koffers niet mee gingen.

Antwoord van Chaim

ANWB Expert


U heeft in mei 2022 een pakketreis geboekt bij Oad reizen. De vluchten die onderdeel uitmaakten van deze pakketreis, zij uitgevoerd door Transavia. In de reisinformatie van Oad staat beschreven dat ruimbagage niet is inbegrepen en los moet worden bijgeboekt. U heeft vóór de incheckdatum via de website van Transavia de ruimbagage bijgeboekt en betaald. Op de dag van de reis kon de medewerker van Transavia de online bijgeboekte ruimbagage niet vinden en heeft u ter plaatse (nogmaals) betaald zodat de ruimbagage mee zou worden genomen naar de plaats van bestemming. Daar aangekomen heeft u met behulp van de reisleidster online (nogmaals) bagage bijgeboekt voor de terugreis. U heeft meerder keren geprobeerd contact te krijgen met Transavia, maar heeft nog geen inhoudelijke reactie gekregen. U wilt graag weten wat u nu het beste kunt doen.

Transavia of Oad

Hoewel bij een pakketreis de reisorganisator verantwoordelijk is voor de uitvoering van de reisdiensten ongeacht de uitvoerder, is Oad in dit geval niet verantwoordelijk. Het vervoer van de ruimbagage maakte uitdrukkelijk geen onderdeel uit van de pakketreisovereenkomst. U kunt zodoende alleen tegen Transavia een vordering tt schadevergoeding instellen.

Bagagekosten op luchthaven

De kosten die u heeft moeten betalen voor de ruimbagage op de luchthaven, had u niet hoeven te betalen als Transavia uw online boeking van de ruimbagage correct had verwerkt. Hetzelfde geldt voor de online boeking van ruimbagage door uw reisleidster.

Aangetekende brief

Transavia heeft (nog) niet gereageerd heeft op uw verzoeken via het contactformulier. Soms kan e.e.a. in een stroomversnelling raken als u de directie met een aangetekende brief ‘dwingt’ tot een inhoudelijke reactie.

Conclusie

Het vervoer van de ruimbagage valt in dit geval buiten het bereik van de pakketreisovereenkomst. U kunt Transavia (de luchtvaartmaatschappij) aanspreken tot schadevergoeding. De kosten die u heeft gemaakt om uw bagage alsnog vervoerd te krijgen, had u niet hoeven maken als Transavia de online boeking correct had verwerkt.

Meer informatie kunt u vinden op onze pagina Losse reisdienst.