Mijn terugvlucht is geannuleerd. Wat nu?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 27 juni 2022

Ik ben momenteel op vakantie. Nu krijg ik bericht dat onze terugvlucht is geannuleerd. Kennelijk door personeelstekort bij de luchtvaartmaatschappij. Wat nu?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

Uw heeft bericht ontvangen dat uw terugvlucht is geannuleerd en wilt weten hoe nu te handelen. Wat u kunt doen, hangt af van of er een los ticket of een pakketreis is geboekt. 

Los ticket 

Neem contact op met de luchtvaartmaatschappij. Ga niet direct zelf een vlucht regelen.

U heeft recht op:

  •  geld terug of een andere vlucht/vervoer zonder bijbetaling. Vertrekt de vervangende vlucht vanaf een andere luchthaven, dan heeft u ook recht op een transfer naar die luchthaven
  • verzorging (eten, drinken, eventueel overnachting)

U kunt ook recht hebben op een financiële compensatie. Voor meer informatie zie hieronder.

Pakketreis

Ga niet zelf de terugreis regelen, maar neem contact op met de reisorganisatie.

De reisorganisatie moet ervoor zorgen dat de reiziger alsnog naar huis kan vertrekken zonder bij te betalen. Dit betekent een andere vlucht of ander vervoer en eventuele overnachtingen. Wordt de reis hierdoor korter, dan kan de reiziger ook recht hebben op een schadevergoeding.

Vanuit de luchtvaartmaatschappij kunt u ook recht hebben op verzorging en een financiële compensatie. Zie hieronder.

Financiële compensatie

Er is recht op een financiële compensatie als:

  • u vliegt vanaf een EU luchthaven, of met een maatschappij die in de EU is gevestigd
  • de vlucht korter dan 14 dagen voor vertrek wordt geannuleerd
  • u meer dan 3 uur later dan de oorspronkelijke aankomsttijd aankomt
  • er geen sprake is van overmacht (een tekort aan personeel is over het algemeen geen overmacht)

De compensatie is € 250-600. Dit hangt af van de vliegafstand.

De luchtvaartmaatschappij is zowel bij een los ticket, als bij een pakketreis het aanspreekpunt voor deze compensatie.

U kunt de claim voor de financiële compensatie rechtstreeks indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Vaak kan dit via de website. Lukt dat niet? Misschien heeft u rechtsbijstand, of u kunt naar een luchtvaartclaimorganisatie. 

Reisverzekering

Moet u langer op de vakantiebestemming blijven en onverwachte extra kosten maken, kijk dan of deze gedekt zijn door de reisverzekering.

Meer informatie over annulering vindt u op onze website.