Boete voor het bij de laadpaal laten staan van een opgeladen auto

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 10 mei 2022

Ik vind de recente uitspraak (van de Hoge Raad?) dat je een bekeuring kunt krijgen als je met een volledig geladen auto nogal merkwaardig. Mijn auto (Hybride) is in zo'n 2,5 uur geladen als hij zo goed als leeg is.

Praktijk: Ik zit bij een seminar en heb mijn auto bij een paal geparkeerd. Na 2,5 uur moet ik het seminar onderbreken om mijn auto te verplaatsen. De parkeerplaats bij de gelegenheid is vol. Het verplaatsen kost mij ruim 30 minuten.

Praktijk: Ik zit aan een diner. Tijdens het hoofdgerecht krijg ik de melding dat mijn auto vol is. Mijn auto staat echter op 20 minuten (lopen) afstand.
Praktijk: Ik parkeer mijn auto 's-avonds bij een laadpaal en ga na een uurtje slapen. 1,5 uur later krijg ik een melding dat mijn auto vol is.

De uitspraak van de Hoge Raad is m.i. niet haalbaar. Aan de ene kant wordt gestimuleerd om zoveel mogelijk elektrisch te rijden met een Hybride auto, aan de andere kant is het opladen volgens de regels vaak niet haalbaar.

Wat zijn uw gedachten hierbij?

Niels Weijsenfeld

Antwoord van Niels

ANWB Expert

U vindt de uitspraak van het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden over een "laadpaalklever" merkwaardig en vraagt zich af hoe de ANWB hier naar kijkt. Ik ga hieronder op de situatie en de uitspraak in, en geef tevens aan wat de regels rondom gebruik van een laadpaal zijn, en wat aanbevelingen.

De eigenaren van een elektrisch auto zullen de situatie herkennen waarbij je aan komt op een laadplek die vrij zou moeten zijn/waar niet geladen wordt volgens je app, maar die bezet blijkt te zijn door een elektrische auto of plug-inhybride die allang een volle accu heeft, een "laadpaalklever".
Niet fijn, en ook vrijwel nooit de intentie van de eigenaar van de auto op de laadplek, maar ook niet zomaar te voorkomen, o.a. in de situaties die u aangeeft.

Wij zien deze situatie steeds vaker voorkomen o.a. door de toename van elektrische auto's die de laatste tijd sneller gaat dan de toename van het aantal laadpalen.

Rechterlijke uitspraak
Bij het specifieke geval in Noordwijk had de eigenaar de auto geparkeerd bij een laadpaal en liet hem staan toen de accu al vol was. Een toezichthoudende ambtenaar constateerde dat op de laadpaal een groen lampje brandde ten teken dat de auto vol was. Hij maakte daar een foto van en ongeveer twee uur later kwam hij terug. De auto stond er nog steeds, waarop hij besloot een boete van € 95 uit te schrijven voor het ‘parkeren met een ander doel dan de aangegeven wijze’.

Op de parkeerplaats stond namelijk een bord met daarop de tekst ‘uitsluitend bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen’. Daar was nu geen sprake van, omdat de auto niet aan het opladen was. De eigenaar van de auto ging in beroep met het argument dat hij niet naast zijn auto kan blijven wachten tot het moment dat deze volledig opgeladen is. Het Gerechtshof ging daarin niet mee, omdat elektrische auto’s doorgaans een berekening maken van wanneer de accu vol is. Met die geschatte laadtijd kun je rekening houden – en je auto tijdig weghalen.

Wat zijn de regels rondom het langdurig bezet houden van een laadpaal?
De bebording bij laadpalen is niet overal hetzelfde omdat het parkeerbeleid van gemeente tot gemeente verschilt. Het is daarom niet duidelijk of je overal risico loopt op een boete. In ieder geval moet het gaan om een parkeerplek waarbij een verkeersbord, eventueel met onderbord, expliciet vermeldt dat deze plek uitsluitend bestemd is voor het opladen van elektrische voertuigen. Op zo’n plek volstaat het niet om alleen een elektrische auto te parkeren je moet ook écht aan het laden zijn. De kabel in de laadpaal stoppen zonder hem te activeren kan dus al een boete tot gevolg hebben.
Betreft het een particuliere parkeergarage of een eigen parkeerplek, van bijvoorbeeld een kantoor? Dan kan de politie of een toezichthoudende ambtenaar geen boete opleggen. Het is afhankelijk van de regels van de parkeergarage of parkeerplek hoe hiermee wordt omgegaan.

Wat is raadzaam?
Als je het bord ‘uitsluitend bestemd voor opladen elektrische voertuigen’ bij een parkeerplek ziet staan, dan is het natuurlijk niet aan te raden om dat bord te negeren en je auto er neer te zetten zonder op te laden. Naast de kans op een boete is dat niet sociaal tegenover EV-rijders die dat oplaadpunt wél nodig hebben om hun lege accu op te laden. Wanneer je je auto gaat opladen, let dan op de geschatte laadtijd die de auto opgeeft. Heeft je auto drie uur nodig om op te laden, dan moet je na die drie uur je volgeladen auto verplaatsen.

Je hoeft overigens niet naast je auto te wachten tot het exacte moment dat de accu vol is. Je moet namelijk wel enige tijd krijgen om de auto te verplaatsen. In zijn uitspraak stelde de rechter dat met twee uur sprake was van langdurig bezet houden van de parkeerplaats, maar het zal van de omstandigheden afhangen of er een boete wordt opgelegd. ’s Nachts zal je bijvoorbeeld niet snel worden bekeurd als je je elektrische auto niet op tijd verplaatst. De kans dat een volgende parkeerder op dat tijdstip wil beginnen met het opladen van zijn auto is immers klein.

Tip: Maak bij het opladen gebruik van de ANWB Laadschijf, die gratis af te halen is in de ANWB-winkels. Op de laadschijf kun je aangeven tot hoe laat het opladen van de auto duurt, waarna je hem net als een blauwe parkeerschijf achter de voorruit plaatst. Dan weten volgende parkeerders hoe laat ze bij ‘jouw’ laadpunt terechtkunnen.

Wat je verder moet weten
Concluderend is het dus altijd verstandig om je elektrische auto daadwerkelijk op te laden bij een oplaadpunt en hem weg te halen als hij volgeladen is. Je loopt dan geen kans op een boete, mits je je ook houdt aan de overige voorwaarden van die parkeerplek  bijvoorbeeld het betalen van parkeergeld of maximale parkeerduur. Staat het bord ‘uitsluitend bestemd voor opladen elektrische voertuigen’ er niet bij? Dan hoef je in principe niet verplicht te laden bij dat oplaadpunt, al kun je je natuurlijk afvragen of dat wel zo sociaal is.