Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Verkoper weigert gebrek aan occasion te herstellen

Vraag gesteld door JurgenBrink op 26 oktober 2017

In juli 2017 hebben wij bij een autohandelaar (niet bij BOVAG aangesloten) een Peugeot 5008 gekocht uit 2010 met 170.000 km op de teller. Wij hebben bij de aankoop geen extra garantie afgenomen en daarmee afgezien van garantie.

Op 25 oktober 2017 ben ik bij een garage langs geweest omdat de auto een motorstoring meldde. Volgens deze garage zal de turbo vervangen moeten worden: kosten ws. €1.800,-.

Na lezing van dit expertforum, kwam ik tot de conclusie dat ik in dit geval (want binnen 6 maanden na de aankoop) de verkoper kan aanspreken om het defect te herstellen (non-conformiteit). Ik heb met de verkoper gebeld en hem verzocht het defect te verhelpen. Hij wil dit niet doen, omdat ik geen garantie heb afgesloten. Ook op een telefonische voorstel om te proberen dit in redelijkheid te regelen, ging de verkoper niet in.

Ik heb vervolgens per brief (verstuurd per mail) de verkoper gevraagd om binnen twee weken het defect te verhelpen, omdat ik anders op zijn kosten de reparatie zal laten verrichten. Verkoper heeft vrij snel gemaild dat hij weigert hierop in te gaan.

Mijn vraag is welke vervolgstap ik nu moet nemen. Ik heb de verkoper een termijn van 2 weken gesteld, maar hij heeft al aangegeven het gebrek niet te willen herstellen. Ondertussen moet de auto wel gerepareerd. Kan ik nu een brief sturen waarin ik hem aangeef dat ik de auto op zijn kosten ga laten repareren, of moet ik eerst nog twee weken wachten?

Een vervolgvraag is: hoe kan ik de kosten voor de reparatie op de verkoper verhalen?

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht zonder garantie . Het betreft een auto uit 2010 met 170000 km op de teller. U heeft de garage aangesproken, maar deze weigert het gebrek te herstellen.

Zoals u aangeeft heeft het gebrek zich binnen zes maanden na aankoop voorgedaan. Het is nu aan de garage om aan te tonen dat het gebrek aan u te wijten is. Lukt dit niet dan staat daarmee vast dat de auto u met dit gebrek is geleverd

Vervolgens zal moeten worden beoordeeld of u dit gebrek, gezien het bouwjaar, kilometerstand en onderhoud, mocht verwachten. Is het een auto van 2 of 3 jaar oud, dan is het antwoord als snel dat u daar geen rekening mee hoefde te houden. Bij een oudere auto met meer kilometers wordt dat lastiger te zeggen. Wat vaak gebeurd is dat de verkoper dan een deel van de reparatiekosten op zich neemt. Ook dat deel is weer afhankelijk van bouwjaar en kilometers, maar dit zou zomaar rond de 30% van de rekening kunnen liggen. De vraag is dan vooral of het vaker voorkomt dat een turbo bij deze kilometerstand vervangen moet worden.

Als de garage niet wil herstellen kunt u aankondigen door middel van een brief dat u de auto ergens anders laat herstellen en de eventuele kosten zult verhalen als zij niet alsnog een voorstel tot reparatie doen. Geeft de garage dan nog niet thuis is het tijd om een andere garage te laten herstellen. Houdt u wel de vervangen onderdelen achter voor eventueel onderzoek.

Om uw kosten te verhalen zult u naar de rechter moeten. Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, dan raad ik u aan deze in te schakelen.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspraken en voorbeeldbrieven die u kunt gebruiken, verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.