Non conformiteit 2e hands auto gekocht in Duitsland en reparatie zonder verkoper in de gelegenheid te stellen dit te doen.

Vraag gesteld door VdMe op 01 oktober 2017

Ik heb kort voor de zomervakantie een 2e handsauto gekocht in Duitsland. Na keuring en toelating door de RDW bleek al snel een dure reparatie nodig. Een nieuwe vliegwiel/koppelingsset was nodig (Audi A4, ongeveer 120.000 km). Geen normale slijtage, maar..... Omdat ik de auto vanwege de aanstaande vakantie nodig had heb ik deze direct - in Nederland - laten repareren. De auto was een paar dagen voor vertrek weer klaar voor gebruik. Tijdens mijn vakantie heb ik de verkoper (zo' n 600 km vanaf mijn woonplaats) een mailbericht gestuurd, waarin ik hem aansprakelijk stel voor de gemaakte kosten. Na eerst een ontkenning van enig recht van mijn kant (omdat het een exportauto betrof), heeft hij nadat ik hem - heb gewezen op Duitse wettelijke rechten - aangegeven dat ik hem voorafgaand aan de reparatie had moeten informeren en een kostenvoorstel moeten doen. Vanwege het feit dat ik dat niet heb gedaan, kan hij geen aansprakelijkheid aanvaarden. Graag verneem ik of inderdaad mijn rechten heb verspeeld door de snelle actie (die, nogmaals, nodig was om de auto snel gereed te hebben voor mijn vakantie, terwijl de verkoper (garagebedrijf) op 600km (enkele reis) woont en ik de auto niet vertrouwde (en dus niet daar helemaal naar toe had durven rijden).

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Kort voor de zomervakantie heeft u bij een garagist in Duitsland een gebruikte Audi A4 gekocht. Al snel bleek dat het vliegwiel en koppeling ondeugdelijk waren en vervangen moesten worden. Zonder eerst de verkoper schriftelijke in gebreke te stellen, heeft u de auto in Nederland laten herstellen. De verkoper stelt dat u uw rechten heeft verspeeld door hem niet in de gelegenheid te stellen de gebreken te verhelpen. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.

Mocht er zich na levering van de auto een gebrek voordoen, dan dient u te allen tijde de verkoper in de gelegenheid te stellen het gebrek te verhelpen. Laat u dit na, dan verspeelt u uw rechten.

Indien de verkoper schriftelijk heeft verklaard bekend te zijn met desbetreffende gebreken, dan zou u kunnen proberen de herstelkosten kunnen claimen die deze normaliter zou hebben moeten maken (rekening houdend met inkoopprijs onderdelen etc).

Beschikt u niet over een rechtsbijstandsverzekering, dan zou u het Europees Consumenten Centrum (ECC; voor grensoverschrijdende geschillen) voor bemiddeling kunnen inschakelen. Aan deze service zijn voor u géén kosten verbonden.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.