Hoe te handelen bij een auto die enorm lang in reparatie is?

Vraag gesteld door R0n4ld op 06 mei 2015

Ik heb een 2e hands auto met 6 maanden BOVAG garantie gekocht. Na bijna drie maanden constateerde ik een probleem met de motor. De auto heb ik vervolgens op 10 maart bij de garage afgeleverd. Relatief snel constateerde de dealer dat het om een kapotte cilinderkop ging die volledig vervangen moest worden. Het is nu 5 mei en ik zit nog steeds op mn auto te wachten. Wekelijks krijg ik de belofte dat de auto binnen enkele dagen klaar is en wekelijks maken ze dit niet waar.
Is dit een normale termijn voor het vervangen van een cilinderkop? Het gaat om een Peugeot 207 uit 2007.
Wat zijn vervolgens mijn rechten t.a.v. de garantie? Deze loopt stilletjes af en van de 6 maanden is er straks nog één over waarvan de auto 2 maanden bij de garage heeft gestaan. Ik weet dat ik 3 maanden garantie krijg op de reparatie en gebruikte onderdelen.
Als het goed is krijg ik de auto deze week, maar dat heb ik al 4x eerder gehoord.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Uw auto staat staat inmiddels 2 maanden ter reparatie bij de verkoper in verband met een defecte cilinderkop. U vraagt zich nu af of dit een redelijke reparatietermijn is.

In zijn algemeenheid dient een reparatie binnen een redelijke termijn te geschieden, zonder dat het voor u ernstige overlast oplevert.

Een reparatietermijn van 2 maanden voor het vervangen van een cilinderkop is derhalve niet redelijk.. Stel de verkoper in gebreke inclusief een uiterste reparatie termijn. Bij overschrijding van de gestelde (redelijke) termijn verkeerd de verkoper in staat van verzuim en kunt u in het uiterste geval ontbinding van de koopovereenkomst vorderen.



***

Reactie van R0n4ld:

Dank voor het antwoord. Gek dat Bovag zegt dat een dergelijke termijn niet vreemd is trouwens. Vind zelf van wel.
Wat kan ik ondernemen t.a.v. die 2 maanden garantie? Ik vind een verlenging wel op zn plaast na twee maanden dat die auto stil heeft moeten staan. Wie weet wat er nog meer kapot is?!



***

Reactie van Michiel Claesen:

Een reparatieduur van 2 maanden is buitensporig. Het kan wel eens voorkomen dat een bepaald onderdeel niet leverbaar is, waardoor de redelijke reparatietermijn wordt opgerekt. U mag van de dealer verwachten, dat hij tekst en uitleg geeft over de oorzaak ter zake het overschrijden van de redelijke reparatietermijn.

Wat betreft een verlengde garantie. Vorderen van verlengde garantie wordt in de regel niet gehonoreerd door de Geschillencommissie Voertuigen, desondanks zou ik u willen adviseren om in uw te versturen in gebreke stelling een verlengde garantie als eis neer te leggen bij de dealer.

Tip: voor het verstrijken van de garantietermijn een totaal keuring laten uitvoeren.

Tot besluit; na verstrijken van de Bovag garantie, kunt u eventueel altijd nog een beroep doen op de 'soort' wettelijke garantie oftewel: conformiteit. Voor meer informatie, raadpleeg onze site: http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/stappenplan-klachten-na-aankoop

To