Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Graag telefonisch contact met expert over ontbinden koopovereenkomst

Vraag gesteld door PieterJ. op 16 januari 2017

Om onderstaande redenen wil ik de koopovereenkomst voor een Opel Adam ontbinden.

Hieronder weergegeven een chronologische opsomming van de garagebezoeken van mijn auto, reparaties en uitleg van de garage. Noodzakelijke achtergrondinformatie is dat mijn auto is aangepast en ik dus niet de mogelijkheid heb om een leenauto te gebruiken (immers, ik mag niet rijden in een traditionele auto vanwege mijn rijbewijs-restricties). Elk moment dat ik de auto naar de garage bracht, heb ik dus daar moeten zitten wachten tot de werkzaamheden klaar waren. Uitzonderingen hierop zijn gespecificeerd bij de betreffende data. Een tweede belangrijk punt om in gedachten te houden bij het lezen van onderstaande lijst is dat ikzelf woonachtig ben in Delft, werk in Rotterdam en dus voor elk bezoek aan de garage minstens 175 km v.v. heb moeten rijden.

M- mijn auto ten naam gesteld op 30 september 2015. Op 2 oktober 2016 haalde ik hem enthousiast op bij de dealer (van der Linden - van Sprankhuijzen) in Purmerend en ik was er erg blij mee! Echter constateerde ik al snel het eerste probleem.

- Lakproblemen: ter hoogte van de motorkap was er een chipje van de lak gesprongen, metaal hieronder was zichtbaar (foto's aanwezig op aanvraag en bij dealer). Dinsdag 17 november ben ik hiervoor langsgeweest in Purmerend, waar ik de optie kreeg om de auto opnieuw te laten spuiten. Omdat dat voor hun wel erg veel werk was, vooral relatief kleine schade, heb ik dat laten zitten. Met een lakpen is het toen naar tevredenheid opgeknapt.

-18 november 2016: voor het eerst vastlopen van het mediasysteem (inclusief wegvallen geluid), met ook niet meer willen uitschakelen. Omdat de accu leeg zou lopen, na telefonisch overleg met Opel assistance de ANWB laten komen hiervoor. Ik was op dit moment op mijn werk in Rotterdam. Medewerker heeft het systeem hersteld en gaf aan dat een hardwarefout waarschijnlijk was (gebaseerd op zijn ervaring met eerdere modellen van Opel). Afspraak gemaakt voor 30 november in Purmerend voor probleeminventarisatie en oplossing, uiteraard met doorgeven van informatie van de ANWB.

- 30 november 2016: heel de dag bij vd Linden van Sprankhuijzen gezeten voor uitlezen systeem. Medewerkers aldaar konden niks doen tot nieuwe software er was, maar die kwam uiteindelijk niet (bleek om 16 uur). Hier kon dealer zelf niks aan doen, miscommunicatie vanuit opel NL. Hierdoor bleef ik achter met een niet opgelost probleem en weer een verspilde vrije dag. Ik merkte nog steeds regelmatig wegvallen of vastlopen van het mediasysteem.

- 22 februari 2016: weer bij de dealer in Purmerend geweest voor update van mediasysteem. Hierover was ik pas gebeld nadat er zekerheid was over de beschikbaarheid van nieuwe software. Echter kon de software pas worden aangevraagd als mijn auto ter plaatse waa, waardoor ik alsnog erg lang heb gewacht. Uiteindelijk is er nieuwe software ingespoeld, dus ik reed halverwege de middag naar Rotterdam in de veronderstelling dat het probleem waa opgelost. Helaas bleek dit niet het geval...Hierover uiteraard meteen telefonisch contact gemeld.

- 26 februari 2016: medewerker van vd Linden van Sprankhuijzen (Martijn de Haan) gemaild: problemen bleven bestaan qua uitvallen systeem en nu ook problemen ontstaan met geluid: gaat niet meer automatisch aan met aanzetten auto. Moet eerst van DAB naar FM en terugschakelen, om geluid te krijgen. Dit probleem was voorheen niet aanwezig.

- 2 maart:2016 weer contact gehad met meneer de Haan. Op zijn advies klacht ingediend bij Opel NL op 3 maart.

- Dinsdag 29 maart 2016: weer bij de dealer in Purmerend geweest geweest voor inbouw nieuw mediasysteem. Duurde weer lang, maar dat was vooraf te verwachten. Systeem ingebouwd en het probleem met niet meer uitschakelen lijkt hiermee eindelijk weg weg. Echter schakelt mediasysteem soms spontaan aan en uit, vooral bij het begin van de rit. Gelukkig schakelt hij wel altijd weer zelf aan, en is dit niet een erg storend probleem, had ik natuurlijk graag gehad dat het na al deze inspanningen compleet was opgelost.

-24 mei 2016: het valt me nou toch echt op dat start-stopsysteem niet meer werkt (mogelijk door inbouw nieuw mediasysteem?). Werkt heel soms helemaal begin van de rit (eerste 5 minuten), maar daarna niet meer. Stand blower staat goed, airco ook en de accu is voldoende opgeladen (na lange ritten). Meneer de Haan weer gemaild, die aangaf dat accu misschien niet op juiste instelling stond. Raadde aan om langs Motorhuis in Delft te gaan om te laten checken (was ik een keer eerder geweest op 14 april vanwege een plots loszittende wielkast).

- 1 juni 2016 naar motorhuis voor kijken naar accuinstelling en spanning. Die is gelukkig goed, maar er worden veel foutmeldingen (DC's) gegeven. Dit moet worden uitgelezen en waarna de nodige actie kan worden ondernomen.

- 17 juni 2016: afspraak bij motorhuis Delft, voor verdere analyse foutmeldingen en het van vervolgplannen maken. Accuspanning is nu niet goed (70%), dus ze kunnen niet kijken naar wat mis is. Ik heb uitgesproken mij zorgen te maken om de auto en dit begrepen ze volledig. Geven aan dat vervolg is dat ik de auto twee dagen moet inleveren: ze kunnen dan een andere accu te kunnen testen. Ik heb nog geïnformeerd naar de mogelijkheden om taxikosten te declareren, maar die waren er niet. Op werk drukke periode waarbij ik niet zomaar weg kon, uiteindelijk maar een afspraak gemaakt in Purmerend voor 8 en 9 augustus.

- 8 en 9 augustus 2016: auto heeft twee dagen gestaan bij vd Linden van Sprankhuijzen. Ze zagen melding dat accu moest worden vervangen, waarop nieuwe accu is ingebouwd en start-stopsysteem het weer leek het weer te doen na korte testen aldaar. Echter bleek dit niet zo: kort na starten werkte het soms, maar stopte er snel mee. Zelfs na een rit van Purmerend naar Delft (> 80 km), werkte het systeem niet. Afspraak gemaakt bij motorhuis Delft, voor 18 augustus.

-18 augustus 2016: auto vroeg afgeleverd bij motorhuis Delft. Daar constateerden ze hetzelfde probleem en na overleg met Opel hebben ze de aansluiting accu via andere pool gedaan. Klachtenmail naar Opel gestuurd en aangegeven dat ik bij weer geconstateerde problemen een nieuwe auto wens. Op 29 augustus een antwoord gehad van Opel NL, waarin totaal niet wordt ingegaan op problemen en voorgestelde oplossing. We gaan verder met de klacht.

- September 2016 problemen met mediasysteem zijn niet verholpen en ook valt weer eens het middenconsole uit terwijl ik rijd op de snelweg. Gebeld met Martijn de Haan en reparatie weer noodzakelijk (nieuwe software lijkt eerst). Mijn vrije dagen zijn echter op, dus die moet wachten tot een geschikt moment.

- 5 oktober 2016: contact van mijn vader met Martijn de Haan, waarbij hij weer aangeeft dat er problemen zijn en dat dit moet worden opgelost. Verdere oplossingen blijven uit. Auto functioneert nog altijd niet goed. (plots uitvallen mediasysteem en/of middenconsole, noodzaak om te schakelen tussen fm en DAB, voor geluid, vastlopen, plots aan springen).

- 2 januari 2017: weer foutmelding entertainmentsysteem. Vervangen blijkt noodzakelijk (werd eerst gedacht aan nieuwe software, maar dat is niet afdoende). Tevens aangegeven dat ik auto wil vervangen. Hiervoor komt 7 januari een voorstel, als nieuwe mediasysteem wordt ingebouwd

- 7 januari 2017: nieuw mediasysteem ingebouwd. Gesproken over alternatieve oplossing :
€5000 voor nieuwe Adam, waar dan nog de aanpassingen bijkomen.
Alternatief : €3500 voor gebruikte corsa (deze optie wordt uiteindelijk nog €500,- aanpassen). Beide opties zijn niet conform omdat zoveel geld voor een auto die het nooit goed heeft gedaan, niet reëel is. Aangegeven dat ik vanaf begin twijfel heb geuit over de auto en dat daarom de gereden kilometers mij niet te verwijten zijn (ze hadden hem immers meteen kunnen (en zoals achteraf blijkt moeten) vervangen, dan was van die gereden kilometers geen sprake geweest.

- 7 januari 2017: Tijdens rit naar huis blijkt het systeem weer problemen te vertonen (kan niet wisselen van audio naar telefoon, daardoor telefoon niet aansluiten). Later blijkt dat soms dit wel kan, maar dan is terugschakelen naar audio weer niet mogelijk, waardoor ik bijvoorbeeld niet kan wisselen van station. Bellen gaat dan ook niet via touchscreen maar enkel via telefoon zelf. Stuurbediening werkt dan ook niet.

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Op 30 september 2015 heeft u bij de Opel dealer een tweedehandse Opel Adam aangeschaft. De auto is op 2 oktober 2015 aan u geleverd. Sindsdien bent u vanwege vele (terugkerende) storingen teruggegaan naar de dealer. Ofschoon de verkoper welwillend was, bleven de klachten voortduren en/of keerden na verloop van tijd terug. U heeft de dealer kenbaar gemaakt een andere auto te willen nu de huidige auto niet deugdelijk blijkt. De dealer heeft u een inruilvoorstel gedaan, welke in uw ogen niet redelijk is. U wenst telefonisch advies met ons om de zaak te bespreken.

Sinds 1 januari 2015 verleent de ANWB niet langer telefonisch juridisch advies aan haar leden. Hiervoor in de plaats kunnen leden hun vragen via dit Expert Platform stellen of anders via de mail (experts@anwb.nl).

Concrete vraag van u is welke afschrijving hier redelijk is bij aanschaf van een andere auto. Nu de auto niet deugdelijk is, dient er te worden uitgegaan van een afschrijving op basis van een gedwongen terugname door de dealer.

Als u de koopovereenkomst aan ons mailt, dan kunnen mijn technische collega's een afschrijving voor u berekenen op basis van de gedwongen terugname door de dealer.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.