Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Egr klep kapot na recal software

Vraag gesteld door rodef op 14 november 2016

Bij mijn auto is 6 weken na de recal update van de soemelsoftware de egr klep kapot gegaan. Dealer geeft niet thuis die zegt dat dit absoluut niet aan de update ligt. Ik heb gebeld met Seat Nederland en zij zeggen dat er een technische dis melding gedaan moet worden, maar vervolgens hoor ik niks meer.

Een nieuwe erg klep kost 975 euro. Wat zijn mijn rechten en ligt het nu wel of niet aan de update?.
 

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Na terugroepactie van Seat is bij uw auto een software update uitgevoerd. Zes weken later begeeft de EGR klep het. U vraagt zich af of er causaal verband bestaat tussen uitgevoerde software update en de het stuk gaan van de EGR klep.

Nu onduidelijk is wat de software update exact inhoudt, kunnen we niet zeggen of het een en ander verband met elkaar houdt.

Advies van onze contactpersoon bij PON is contact op te nemen met de klantenservice PON om navraag te doen over instructies voor het maken van een technische dis melding. Klantenservice is bereikbaar op: 0800-5557000

Mocht u er vervolgens met PON niet uitkomen, dan adviseer ik u nogmaals contact op te nemen met ANWB Experts.

 


***

 

 

 

Reactie van japol:
Vorige week mijn auto gebracht (Ibiza 1,2 Ecomotion) voor sjoemelsoftware recall en tegelijkertijd APK. De APK ging niet akkoord omdat de ERG klep vervuild was en niet meer open en dicht... Daardoor ook nog geen recall uitgevoerd. Moet zo terug voor de inderdaad dure reparatie.

 

 

Op mijn vraag aan de SEAT dealer of dit komt door de afgelopen 5 jaar rijden met sjoemelsoftware wordt ontkennend geantwoord, maar net als u vind ik het erg vreemd. Veel diesels al gehad, nooit dergelijke reparatie nodig gehad. Ik wist niet eens wat het was..

Zal het ook bij PON melden, hoewel dit voelt als 'wij van wc eend, adviseren wc eend'. Wellicht kan ANWB meldingen egr klep - sjoemelsoftware wel goed in de gaten houden

 


***

 

 

 

Reactie van Jeromay:
Ik heb dus hetzelfde probleem, ongeveer een week of 8 na de software-update ging mijn motormanagement lampje branden. Uit laten lezen bij de dealer en het bleek de klep te zijn.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Ewout Ar:
Ik heb hetzelfde probleem, afgelopen week stopte de motor spontaan tijdens het rijden zonder dat er een waarschuwingslampje brandde.
De ANWB heeft me geholpen door de EGR klep af te sluiten zodat ik naar huis kon rijden.
Afspraak gemaakt met de garage. Ze gaven aan dat ze bij de importeur gingen verzoeken om een coulance regeling

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Michiel Claesen:
Beste Ewout,

 

 

Uiteraard zijn wij zeer benieuwd hoe of PON in de praktijk hiermee omgaat. Het vriendelijke verzoek aan u om ons hiervan op de hoogte te stellen.

Bij voorbaat dank.

Grt Michiel

 


***

 

 

 

Reactie van rodef:

 

 

update.
mijn egr klep is bijna volledig vergoedt door Seat Nederland.
hij nis gerepareerd bij de dealer waar ook de software update is geweest dit valt onder de coulance regeling.
ik heb geluk dat ik Seat rij want als ik een Skoda had gehad was het niet vergoedt terwijl er de zelfde motor blokken inzit.

 


***

 

 

 

Reactie van Jvandegriendt:
Afgelopen maandag 23 januari software laten vervangen ivm de terugroep actie.

 

 

24 januari foutmelding! Terug naar de garage! spuitstuk kapot? Hele discussie gehad maar zou niet aan de soft-ware up-date liggen. dure rekening gehad om dit te laten maken. 27 januari auto uit de garage gehaald, zou helemaal in orde zijn. 28 januari onderweg begint lampje te branden met motorprobleem. Vermogen valt weg en daar stonden we dan. Anwb laten komen kregen code P0405 en P0403, auto weg gesleept op advies van ANWB. Na wat google kom ik erachter dat het inderdaad EGR klep zou kunnen zijn. Wat kan ik hier nu mee? Morgen zo en zo garage bellen waar hij is geweest voor up-date en nieuw spuitstuk.
Echter maak ik me zorgen over de kosten die er nu weer gaan komen? Moeten we deze betalen of valt dit onder garantie up-date software?

 


***

 

 

 

Reactie van rodef:
De erg klep valt gewoon onder de coulance regeling als de dealer geen dis melding wil maken had ik contact opgezocht met Seat Nederland zo heb ik het ook gedaan en is het uiteindelijk onder de coulance regeling gevallen anders ben je namelijk duizend euro kwijt en daar zit je ook niet op te wachten.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Jvandegriendt:
Heb nu vanmorgen garage gebeld en zit op terugkoppeling te wachten.
Maar ga niet zomaar een rekening betalen.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van japol:
ANWB, ik heb vorig jaar ook een reactie gegeven in deze chat. Ik kreeg bij PON onduidelijke informatie en ben terug naar SEAT dealer gegaan waar ik al jaren kom. Hoewel zij aangaven dat er geen verband bestaat, gaven zij 150 coulance korting op de reparatie. Nu ik echter steed meer verhalen lees op deze plek, begin ik toch steeds meer 'een verband te zien' tussen de software en de ERG klep. Zou u misschien over dit onderwerp en de klachten die hier genoemd worden meer onderzoek willen doen? Ik kan me nl voorstellen dat er meer mensen zijn met hetzelfde euvel en dezelfde twijfels, maar dat die niet deze chatmogelijkheid kennen op internet. Zelf heb ik nog steeds een vreemd gevoel hiervan overgehouden.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Rooyke1962:
Heb gisteren mijn defect aan de EGR-klep laten vaststellen bij de SEAT-dealer. Deze belde vandaag dat er door SEAT NL 90% coulance wordt gegeven en dat dus ongeveer € 100,- voor eigen rekening komt. Kennelijk wordt de relatie met de software-update wel gelegd [waarom anders coulance?] maar toch heb je een soort eigen risico. Waarom zou dat zijn?

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van juudk85:
Onze auto, een diesel Volkswagen Golf Variant, is 29 december voor een grote beurt geweest. Tijdens die beurt is ook meteen de software update uitgevoerd. Gisteren knipperde ineens het voorgloeilampje en vanochtend zijn we hiermee naar de Volkswagen dealer geweest. Ja hoor, een kapotte EGR-klep. Kosten reparatie: €1140,- Vanochtend heeft mijn man hier wel iets af kunnen praten, maar nog steeds een hele klap geld vinden wij.
Het is nu natuurlijk weekend en de dealer is inmiddels weer gesloten en maandag weer open. Dan horen we ook het vervolg; wanneer er bijv. tijd is om dit te maken.
Toch zit het ons niet lekker, zeker ook door de verhalen die wij hier lezen.
Ik vind de reactie van Rooyke wel hoopgevend, tegelijkertijd ben je als consument natuurlijk ook niet in een hele sterkte positie. Wij kunnen natuurlijk niet aantonen dat dit komt door de update. Het kan natuurlijk ook gewoon pech zijn! Ik ben benieuwd hoe Rooyke dit voor elkaar heeft gekregen. Want het is een prima coulance die jij hebt gehad (hoewel ik vind: als het inderdaad door de software komt zouden ze ook gewoon alles kunnen betalen, toch?). Maar ik zou wel tekenen voor die deal!

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van @frank_1969:
Ook ik heb hetzelfde probleem en ben van mening dat dit te maken heeft met de software update die de auto heeft gehad. Mijn VW Polo geeft een paar maanden na de update een melding in de display en na het uitlezen van de storing bleek de EGR klep defect te zijn. De dealer die de update heeft gedaan kan niets voor mij doen omdat ik niet kan aantonen middels facturen dat de auto altijd onderhoud heeft gehad conform fabrieksvoorschrift. Kosten voor reparatie ca. 1100 euro. Ik denk dat hier veel meer aan de hand is dan PON wil toegeven.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van LGHIA:
Hier nog iemand met het zelfde probleem. Mijn Seat Ibiza is eind november voor de update bij de dealer geweest. Sinds deze week een mooi motor lampje op mijn dashboard.

 

 

Vandaag bij de garage langs geweest voor een diagnose, en blijkt ook de EGR te zijn. Volgens de garage kan ik door wat meer toeren te maken en de motor goed warm te laten worden, het probleem verminderen.

Bij navraag wat het vervangen / oplossen van het probleem kost kreeg ik te horen dat het ongeveer 900 euro zou kosten. Echter kan dit niet op korte termijn omdat het onderdeel niet op voorraad is. Daarnaast wist hij te vertellen dat er op dit moment nog 600.000 in back-order staan.

Na het bezoek hebben ze een reset uitgevoerd waardoor het lampje weg is..

Ben benieuwd hoe het allemaal verder gaat lopen, want volgens mij is er meer dan ze ons vertellen…

 


***

 

 

 

Reactie van Annemieke Zerdoun:
Wij houden deze discussie goed in het oog. Zodra wij hier inhoudelijk meer informatie over kunnen geven zullen wij u informeren.

 

 

In geval van extra reparatiekosten of schade is de verkoper het aanspreekpunt. De vraag is natuurlijk wat de oorzaak is van de gemelde storingen. Is er een verband met de update, dan moet daar via de verkoper een oplossing voor worden geboden. Komt u er niet uit met de verkoper dan is het aan te raden de zaak voor te leggen aan de Geschillencommissie Voertuigen in Den Haag.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.

 


***

 

 

 

Reactie van rodef:
Ik heb via Seat Nederland een coulance regeling gekregen echter zit ik nu te wachten want in heel Nederland zijn op dit moment de egr kleppen op. ik vind dat de ANWB een onderzoek moet instellen want het regent zo langzamerhand klachten over de egr klep.
sommige krijgen wel alles vergoed en andere weer niet hier moeten duidelijke regels over komen.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van juudk85:
Zo, een paar dagen verder en weer nieuwe meldingen. Het lullige is eigenlijk ook, dat veel van deze sjoemel-diesels worden gereden via lease-maatschappijen. De Volkswagen golf variant waarover ik spreek is ons eigen bezit, wij zijn allebei zzp-er en hebben geen auto van de baas. Mocht dat wel het geval zijn dan kan ik me voorstellen dat je er verder niet naar omkijkt, je hoeft de peperdure reparatie immers niet zelf te betalen. Ik ben wel benieuwd of er grote lease-maatschappijen nu ook veel kosten hebben hierdoor. 

Onze garage communiceert helaas vrij weinig. Ze noemen onze auto een 'binnenvaller' en konden tot vandaag niet zeggen wanneer hij wordt gerepareerd. Nu weten we dat ze ermee bezig zijn en naar verwachting zal hij vrijdag klaar zijn. Er is een technische dismelding gedaan (of daar zijn ze mee bezig) naar PON. Kennelijk moeten daar ook foto's bij worden gevoegd en is dat niet een kwestie van een belletje. Wij weten dus helaas nog niet of er iets wordt vergoed via een coulance regeling. De service manager schoot echter niet in een verdediging maar erkende wel dat het probleem bekend is, hoewel zij tot nu toe maar 3 gevallen hebben gezien. We gaan het meemaken en zal jullie op de hoogte houden!

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Jos van der Drift:
Kunt u als aanvulling nog aangeven welk type, bouwjaar Seat het betreft en de kilometrage ten tijde van de software aanpassing. De ANWB probeert vast te stellen of er een wezenlijk verband is tussen de software update en de relatief plotselinge EGR klachten. Hopelijk kunt u inmiddels óók aangeven welke oplossing er u is aangeboden door Pon en met welke financiële tegemoetkoming. Wij stellen deze aanvullende info zeer op prijs uiteraard in het belang van onze leden.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van tommerd:
Hier nog iemand die gisteren het slechte nieuws heeft gehad. Onze Ibiza is in december voor grote beurt geweest in combinatie met software update. Sinds deze week brand het 'check engine' lampje.

 

 

Het blijkt inderdaad om de egr klep te gaan. Het gesprek zette mij aan het denken. Eerst zei de werkplaatsmedewerker dat egr kleppen fors in de backorder staan en niet leverbaar zijn. Een bedrijf als Volkswagen Groep heeft waarschijnlijk een mega complex en goed voorraadmanagement systeem, waardoor ik het al raar vond dat deze kleppen 'fors in de backorder' staan. Daarnaast gaf de medewerker aan dat hij zou kijken of er iets van compensatie mogelijk is vanuit Seat Nederland.

Dat zette mij aan het denken. Waarom is er opeens een groot te kort aan egr kleppen? En waarom zou Seat een compensatie aan bieden voor een reparatie?

Onze Ibiza heeft 170k+ gelopen waardoor de medewerker zei dat er waarschijnlijk geen compensatie in zit. En inderdaad, rekening is binnen en is 900+ euro.

Na onderzoek kwam ik uit op dit topic en het kwartje viel op zijn plek. Gezien er toch redelijk veel mensen last hebben van dit euvel na de software update, zou je toch al voorzichtig moeten kunnen stellen dat hier een causaal verband tussen zit. En dat voelt Seat Nederland ook, anders zou er ook geen compensatieregeling voor zijn. Volgens de medewerker komen wij niet in aanmerking voor compensatie gezien de km stand. Al blijkt duidelijk uit dit topic dat de storing verband houdt met de software update en niet met km stand. Ik heb gevraagd om in der minne te schikken en wacht het antwoord nog af.

Update: Zojuist gebeld door onze dealer. In mijn reactie op de mail met prijsopgave heb ik onder andere gelinkt naar dit topic. Seat Nederland biedt ons een coulance aan van 90%. Houdt in dat het mij 50 euro uitlezen + 90 euro reparatie gaat kosten, iets dat ik zeker acceptabel vind. Ze bellen als de egr klep binnen is, maar kunnen geen tijdslijnen erbij geven. Mochten er in de tussentijd problemen ontstaan kan ik contact met hen opnemen. Netjes opgelost. Enige vraag die over blijft is of ze deze coulance ook hadden gegeven als ik niets had gezegd, maar ik ben blij

 


***

 

 

 

Reactie van Get!em:
Ook hier een Seat 1.2 diesel waarvan recall software erin zit en na 1000km de EGR melding is verschenen. Ik blijf dit topic volgen.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van aspereni:
Ik heb sinds de software update op 06-02 voor mijn Golf 1.6 tdi nu ook problemen met de EGR. Zie mijn verhaal in een andere topic: https://www.anwb.nl/experts/auto/vraag/7eff8631-6c00-47f8-bf53-be80fd2ec5ba/update-sjoemelsoftware-en-de-effecten/cd302978-e8e3-41fe-b30e-a0d49a93e9e7?zoekterm=Egr+klep+software

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van rodef:
Misschien is dit de oplossing.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/uitlaatsystemen/m1138517723-seat-ibiza-1-2-1-4-tdi-egr-verwijderen-uitschrijven-1-2tdi.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Sander Kraneveld:
Op 4 november 2016 de software update doorgevoerd. Nu in februari heb ik ook opeens een motorstoring. Na uitlezen bleek het ook de EGR klep te zijn. Gebeld met de SEAT dealer hoe dit kan bij een auto die net 100.000 KM heeft gelopen

 

 

Ze kwamen vrijwel direct met coulance als ik een onderhoudsbeurt daar zou doen. Daarna zou ik voor de EGR klep 95 euro moeten betalen.

Op ik op 31-01-2017 mijn auto bracht bleek dat de EGR klep niet leverbaar was. Hebben ze wel de onderhoud gedaan a €400,- (Beetje jammer dat ze niet gelijk melden dat de klep er niet was. Anders had ik de auto gewoon nog niet gebracht).

Nieuwe afspraak gemaakt voor 21 Februari voor de EGR klep. Na een belletje bleek deze nog steeds niet leverbaar. Toen ging er wel een belletje rinkelen. Hoe kan het dat zo'n onderdeeltje zo lang niet leverbaar is. Ik ben wat gaan zoeken toen bleek dat het internet er vol mee staat dat mensen problemen hebben met de EGR klep na update.

Je hoeft geen professor te zijn om deze problemen aan elkaar te verbinden. Ik heb zelfs ergens gelezen dat er 600.000 EGR kleppen in back order staan. Ik vraag mij dus af als ik hem nu laat vervangen. Heb ik dan over 2 jaar niet weer dit probleem. Ik denk dat we uiteindelijk nog een keer terug moeten voor een software update. Want het lijkt mij niet goed gaan.

Of terug komen op het vervangen ervan. Heb ik de dealer dus maar een mooi mailtje gestuurd met een link naar dit topic. Dat ik 95 euro voor iets waar ik niets aan kan doen 95 euro teveel vind. Dag later komen ze terug dat de EGR kostenloos word vervangen.

Ik hoop dat VW\SEAT zijn verantwoordelijkheid neemt en de software aanpast en iedereen met een EGR klep probleem gewoon voorziet van een nieuwe. Of ze nu wel of niet dealer onderhouden zijn.

Misschien kan de ANWB eens actie ondernemen want het heeft gewoon duidelijk met de software update te maken. Mijn collega zou zeggen dat ziet Ray Charles nog wel!

 


***

 

 

 

Reactie van Jvandegriendt:
30 januari auto terug gehad met nieuwe egr kleppen. Kosten volledig voor vw van mossel Waalwijk.
Gisteren 21 februari, 700 km verder en weer dezelfde meldingen als in december! Kapot spuitstuk en egr kleppen. Ben benieuwd hoe we verder gaan.

 

 

Hou jullie op de hoogte.

 


***

 

 

 

Reactie van welgeld:
Wij hebben op 10-10-2016 een terugroep actie software update laten doen bij de officiële Seat dealer Netjes geholpen, inmiddels januari gaat het motorstoringslampje branden bij mij eigen garage uitlaten lezen en conclusie EGR koeler defect. Afspraak maken voor reparatie, zijn de egr koelers niet leverbaar Toen op aanraden van mijn eigen garage contact op genomen met de dealer van de software update of er geen samenhang tussen update en kapot gaan van de egr koeler is. Volgens de dealer is er geen samenhang hier tussen want het heeft niets met elkaar te maken, dus er is geen coulance regeling mogelijk want de auto is niet bij de dealer in onderhoud geweest. Wie kan mij hier verder in helpen?

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van juudk85:
Al twee en een halve week geleden hebben wij onze auto opgehaald bij de dealer die er toen een nieuwe EGR klep in heeft gezet. Er is toen een coulance verzoek ingediend bij PON en we zouden binnen twee weken wat horen. Nee hoor, weer niets gehoord (we zijn bij Volkswagen inmiddels niet anders gewend dan dat je overal continu zelf achteraan moet!). Maandag dus zelf maar eens bellen hoe het er voor staat. Of zou het zo druk zijn bij PON dat het langer duurt?
Wij hebben het bedrag van bijna 1000 euro zelf voorgeschoten en afgesproken de coulance regeling af te wachten. Eigenlijk ook al best een rare gang van zaken, maar we waren allang blij dat we eindelijk de auto weer terug konden krijgen.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Jos van der Drift:
Van importeur Pon ontvingen wij op ons verzoek de volgend schriftelijke reactie.

 

 


Defecten aan het EGR-systeem komen voor, en dan met name bij oudere auto’s of auto’s met hoge kilometerstanden. Zij worden doorgaans veroorzaakt door een langzaam opbouwende roetaanslag op de EGR-klep of het stelmechanisme, die zich in de loop der jaren ontwikkelt. Volkswagen geeft dan ook aan dat de software-update die wordt uitgevoerd in het kader van de terugroepactie voor EA189 dieselmotoren niet in verband is te brengen met defecten aan het EGR-systeem.

Zoals gebruikelijk in geval van klachten analyseert en beoordeelt de dealer elk geval afzonderlijk. Aan de hand van de staat van onderhoud, leeftijd van de auto en kilometrage kan worden bepaald in welke mate de klant tegemoet gekomen kan worden met een individuele oplossing.

Mochten klanten vragen of opmerkingen over dit onderwerp hebben, dan raden we hen aan om contact op te nemen met de klantenservice van het betreffende merk. De gegevens van de klantenservice zijn te vinden via:http://www.volkswagen.nl/klantenservice of http://www.seat.nl/contact.

We roepen u op elkaar en de ANWB op de hoogte te houden en op dit platform ervaringen uit te wisselen. De hier geplaatste ervaringen kunnen u helpen bij gesprekken met uw dealer en met de door Pon genoemde klantenservice. Ook kunnen de geplaatste ervaringen helpen in eventuele procedures. Zie verder het eerder gegeven antwoord.

 


***

 

 

 

Reactie van Get!em:
Na overleg met importeur en via dealer coulance toegezegd gekregen.
Auto van 7jaar oud, 150.000km. Auto is altijd dealeronderhouden en heeft dus al z'n officiële stempeltjes. Ik meld me terug als reparatie geweest is.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van John Mike:
Zoals zovelen inmidels ben ik ook met VW 1.6 TDI BlueMotion gestrand met een kapotte EGR. Dit nadat hij afgelopen januari een update heeft gehad. Daarnaast heb ik "voor" de update, afgelopen november, een nieuwe EGR door de garage laten plaatsen. Volgens de garage was deze stuk. (150000 km) Op de vraag dat er een relatie ligt tussen de update en de defecte EGR is voor mij het antwoord niet zover te zoeken. Ik reed immers met een heel recente EGR. Op dit moment staat de auto nog bij de dealer. (Niet m'n eigen, maar 200 km verderop. Waar ik gestrand ben) Ze hebben aangegeven dat het een garantie kwestie is. Echter de wachttijd kon 2 tot 3 weken zijn. Ik moet nu extra kosten maken om m'n werk te kunnen doen. Ik heb op de dag zelf een auto moeten huren om verder te kunnen en om bij m'n huisadres te kunnen komen. Ik rij ruim 20 jaar vw, maar ben inmiddels flink genezen. Ik wacht nu af waar de dealer mee komt als ik de auto weer kan ophalen.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Mevr de Bruin:
GEEN VERMOGEN
Zou graag willen weten of iemand van jullie ook problemen heeft met een totaal vermogen verlies in de lage toeren of vanuit stilstand.
Het is bij nu al een paar keer voorgekomen dat ik ergens voorlangs wilde maar dat mijn wagen (Seat Ibiza) eerst een paar seconden soort van reactietijd nodig was. Met als gevolg dat dit al zeker 2 keer bijna tot een ongeluk heeft geleid. Maar goed dat mijn medeweggebruikers zo oplettend waren.
Omdat dit niet standaard gebeurd is het niet iets waar je rekening mee houdt en dit tot grote schrik van mij en mijn mederijders leidt.

 

 

Ik heb dit probleem neergelegd bij SEAT maar deze doen het af als geen gevolg van de software update. En ze stellen dat er verder geen soortgelijke klachten gemeld/bekend zijn. Verder mailden ze; De KBA (Duitse equivalent van het RDW) heeft in een onafhankelijke test vastgesteld dat de terugroepactie geen invloed heeft op het vermogen en het gedrag van de auto.

 


***

 

 

 

Reactie van Get!em:
Ondertussen is PON op de website van deze recall/terugroepactie ook voorzien van extra onderdelen, waaronder EGR.

 

 

http://www.volkswagen.nl/terugroepactie

"Volkswagen heeft een extra regeling voor klanten die klachten hebben over bepaalde delen van het motor- en uitlaatgasreinigingssysteem, die zijn ontstaan nadat de EA189-update is uitgevoerd. Deze extra regeling geldt voor een periode van 24 maanden na uitvoering van de EA189-update en alleen voor auto’s met een kilometerstand tot maximaal 250.000 km op het moment dat er van deze regeling gebruik wordt gemaakt (afhankelijk van wat als eerste wordt bereikt)."

"Deze regeling geldt voor 11 onderdelen van het uitlaatgasterugvoersysteem, het brandstofinspuitsysteem en het uitlaatgasnabehandelingssysteem. Hieronder wordt verstaan: de omschakelklep uitlaatgasterugvoer, de uitlaatgasterugvoerklep (beide onderdeel van de EGR (Exhaust Gas Recirculation), de lambdasonde, de temperatuursensor, de verschildruksensor, de verstuivers, de hogedrukpomp, de brandstofgalerij, de drukregelklep, de druksensor en de inspuitleiding.

Deze extra regeling laat het standpunt van Volkswagen onverlet dat de EA189-update geen nadelige effecten heeft op de levensduur van de motor en de onderdelen daarvan. De autoriteiten die hier op toezien, hebben bevestigd dat de EA189-update aan alle wettelijke eisen voldoet en geen nadelige gevolgen heeft voor het brandstofverbruik, CO2-emissies, het motorvermogen, het koppel en geluidsemissies."

Let op, er staat ook een hoofdstuk voorwaarden in...

 


***

 

 

 

Reactie van Batilan:
Ook hier een defecte EGR klep binnen 2 weken na de software update. (VW Passat Bluemotion 1.6 TDI 2010, 210.000 km). Gelukkig nog onder coulance regeling en geheel zonder kosten vervangen door mijn dealer.

 

 

Officieel blijft VW/Pon volhouden dat er geen verband bestaat met de software update: "Deze extra regeling laat het standpunt van Volkswagen onverlet dat de EA189-update geen nadelige effecten heeft op de levensduur van de motor en de onderdelen daarvan.", zal wel een juridisch/economische oorzaak hebben. Uit de vele berichten op Internet en het onvoldoende voorradig zijn van EGR kleppen is intussen duidelijk op te maken dat er wel degelijk een verband is.

Ze schermen in hun verklaring ook met "De autoriteiten die hier op toezien, hebben bevestigd dat de EA189-update aan alle wettelijke eisen voldoet en geen nadelige gevolgen heeft voor het brandstofverbruik, CO2-emissies, het motorvermogen, het koppel en geluidsemissies."

Ik lees in die verklaring van "de autoriteiten die hier op toezien" helemaal niets over de effecten van de software update op de duurzaamheid van de verschillende motor en uitlaat onderdelen. Ook maak ik uit de uitspraken van de dealer zelf op dat ze de relatie zelf wel degelijk zien. Jammer dat VW weer een cover up operatie is gestart. Ik zie weer een nieuw schandaal aankomen m.b.t. de restwaarde van de getroffen diesels.

Wat cover up operaties betreft ben ik wel eens benieuwd hoeveel omzet VW haalt uit de vervangingsmarkt voor hun o zo makkelijk te stelen radio navigatie systemen (RNS). Bij mij is ie al 3x gestolen (=3 x ca 1500,- extra omzet), sinds ik een systeem met afneembaar front heb gaat het goed. Wellicht maar eens een nieuw topic starten als er nog meer mensen zijn met vergelijkbare ervaringen.

 


***

 

 

 

Reactie van Michiel Claesen:
Lijkt mij een prima idee om dit onderwerp - diefstal van ingebouwde navigatiesystemen uit auto's - aan de kaak te stellen.

Ik nodig u hierbij graag uit hierover een nieuwe topic te starten.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van martijnk01:
Ruim een jaar na de EA189 software update bij de dealer tijdens onderhoudsbeurt te hebben laten uitvoeren is mijn VW Polo (met een km-stand van nog geen 89.000) nu ook aan de beurt: dashboard lampje van het uitlaatgassysteem. Ik rij heel weinig, vandaar dat het even heeft geduurd voordat waarschijnlijk voordat de EGR door de nieuwe software verkloot is.

 

 

Zonder problemen naar de vaste VW dealer kunnen rijden waar de auto is uitgelezen. De medewerker bij VW had duidelijk moeite hoe het verhaal uit te leggen en vooral waar te beginnen. Na een minuut hakkelen kwam het hoge woord er dan toch uit: EGR moet vervangen worden (onder coulance) als gevolg van de software update.

Vanwege de stuntelige manier waarop de conclusie werd medegedeeld ben ik thuis verder gaan zoeken en zo op onder andere dit forum alsook het tros radar forum terecht gekomen.

Wat mij zorgen baart is dat er een periode van maximaal 24 maanden geldt voor de coulance regeling. Wat als deze nieuwe EGR over een jaartje weer het loodje legt? Mijn inziens wordt de software niet opnieuw aangepast (of wel?) en is het een kwestie van tijd tot het weer gebeurt? Hoe zijn de ervaringen bij diegene waar de EGR al enige tijd geleden is vervangen?

Afspraak tot vervangen is gepland voor over 2 weken. Ik ben benieuwd.

 


***

 

 

 

Reactie van Peter2387:
Ik twijfel nog steeds of ik de software update wil laten uitvoeren, maar mijn auto rijdt nu prima en weet niet of ik aan de voorwaarden voldoe na de update omdat mijn auto niet in onderhoud is bij een SEAT dealer.
Weet iemand hoe dat zit?

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Michiel Claesen:
Het betreft een terugroepactie vanuit Volkswagen. Ongeacht waar u uw Seat in onderhoud heeft, kunt u een software update laten uitvoeren bij een dealer.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van nabil.amar:
Goedemiddag allen,

 

 

Ik ben vanmiddag geweest bij een volkswagen dealer. Bij mij is de EGR stuk en druksensor stuk. Dit valt allemaal onder de coulanceregeling. De eis is wel dat de auto niet meer dan 250.000km heeft gelopen en dat het binnen 2 jaar na de update gemeld moet worden. De kosten 1100 euro. Wordt allemaal vergoed. Hoop dat jullie hier aan wat hebben.

 


***

 

 

 

Reactie van Michiel Claesen:
EGR-klep na vervanging weer kapot?

 

 

Zelfs wanneer de EGR voor de tweede keer na de software defect raakt, neemt PON deze kosten volledig voor haar rekening.

Vereisten:

  • tot 2 jaar na software update
  • tot 250.000 km.

Meer informatie over de speciale regeling van Volkswagen vindt u op dewebsite van Volkswagen.