Annuleren/Wijzigen Veerbootreis niet mogelijk

Vraag gesteld door Fietsenrek op 11 april 2018

LS,

Via de internetsite Aferry hebben wij afgelopen weekend voor komende juli een veerdienst voor 4 personen, inclusief auto en hut geboekt van Kiel naar Oslo.
Nog dezelfde dag kwamen we tot de conclusie dat we beter een reis konden boeken van Kopenhagen naar Oslo omdat dat veel beter in het reisschema past (scheelt een autoreis van 400 km). In de algemene voorwaarden en bij het bestellen geven zij aan dat het niet mogelijk is tickets te retourneren, maar wel om deze te wijzigen.
Wij hebben gevraagd om deze te wijzigen. Zij geven aan dat ze dit niet kunnen omdat het 2 verschillende veerdiensten betreft.
We hebben gevraagd onze eerste boeking dan kostenloos te annuleren en daarbij ook verwezen naar de wet koop op afstand.
We kregen hier nul op het rekest.

Het lijkt me dat wij niet zoveel te maken hebben met het feit dat zij bij verschillende partijen inkopen? Ik heb wel gelezen dat reizen op de een of andere manier uitgesloten zijn van de wettelijke bedenktermijn, maar ik kan me zelf erg slecht voorstellen waarom dat ik dit geval redelijk zou zijn. (ruim 3 maanden van tevoren, geen enkele bijzonderheid, etc.)

Kunt u helpen?

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

U heeft een veerdienst van Kiel naar Oslo geboekt. Na boeking kwam u tot de conclusie dat de veerdienst Kopenhagen-Oslo beter in uw reisschema part. U wilt nu de al geboekte veerdienst annuleren of wijzigen voor de veerdienst Kopenhagen-Oslo.

Overeenkomsten van personenvervoer vallen niet onder de wettelijke bedenktijd. U kunt dus niet met een beroep op bedenktijd de overeenkomst annuleren.

Wanneer eenmaal een boeking is gemaakt, zit u er aan vast. Annuleren of wijzigen is alleen mogelijk, wanneer dat in de algemene voorwaarden is opgenomen. Daar staan dan ook doorgaans in welke gevallen u de overeenkomst kosteloos kunt annuleren of wijzigen. Dat u zich bedenkt, is meestal geen reden om kosteloos te annuleren of wijzigen.

Aferry boekt veerdiensten voor verschillende ferry-maatschappijen. Aferry is dan als tussenpersoon voor die veerdienstmaatschappijen optreden. Dit betekent dat u niet met Aferry een overeenkomst heeft gesloten, maar met de ferry-maatschappij zelf.

U heeft dus te maken met verschillende ferry-maatschappijen. U heeft de veerdienst Kiel-Oslo geboekt. Dan zijn de algemene voorwaarden van die maatschappij op de door u geboekte veerdienst van toepassing. Als u die overeenkomst wilt wijzigen of annuleren, kan ik mij voorstellen dat dit alleen voor die veerdienst geldt en niet op de veerdienst Kopenhagen-Oslo.