Achteraf hogere rekening garage

Vraag gesteld door Kenbeek op 12 maart 2018

Hallo, midden januari heb ik mijn auto voor reparatie naar de dealer/garage gebracht. Na diagnose belde de garage mij dat zij de auto konden repareren incl. vervangend onderdeel. Hij heeft mij een prijs genoemd, €545, expliciet gevraagd of dat inclusief "alles" was, ja dat was het eindbedrag! Ook naar de duur van de reparatie gevraagd, einde van de volgende middag klaar. Eind volgende middag niets gehoord, gebeld met garage en telefoniste zei dat de auto nog niet klaar was maar dat ze maandag verder zouden gaan. Maandag en dinsdag weer niets gehoord en woensdag maar eens een mail gestuurd, om het op papier te hebben, met de vraag iets te laten weten. Donderdagochtend belde men dat de auto klaar was en ik deze weer kon halen, uiteraard blij en naar de garage. Heb het afgesproken bedrag betaald, was zelfs €1 lager, maar omdat het "facturatie-programma" niet werkte zou de factuur volgen. Omdat ik betaald had en via de bank een betaalbewijs heb vond ik prima, kwestie van vertouwen. Nu bijn 4 weken later krijg ik een betalingsherinnering van facturen die ik nooit heb ontvangen en het bedrag is hoger dan afgesproken en betaald! En of ik het openstaande bedrag maar even binnen 5 dagen wil betalen. Dat ga ik uiteraard niet doen, heb omgaand een bezwaar-mail gestuurd. De vraag is dus, kan men zo maar achteraf dit doen als garage?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U vraagt of het de dealer is toegestaan een maand na betaling van de reparatie, een factuur voor dezelfde reparatie te sturen, waarvan et factuurbedrag aanmerkelijk hoger is.

Vaste prijs of niet vaste prijs
Vaste prijs
In at geval bent u op grond van art 9 lid 1 BOVAG-voorwaarden, slechts de afgesproken prijs verschuldigd.

Niet vaste prijs
Op grond van art 9 lid 2 BOVAG-voorwaarden dient, bij een dreigende overschrijding van de niet vast overeengekomen prijs van meer dan 10% de reparateur contact op te nemen met de opdrachtgever voor overleg. Indien de reparateur dit verzuimt, bent u maximaal de bij benadering afgesproken prijs verschuldigd + 10%.

Nu de reparatiekosten - die conform afspraak waren - destijds direct dooru voldaan zijn, maakt dat de garagist akkoord was met de aan u gefactureerde kosten. Zie dan ook niet in, dat de garagist met succes het verschil nu op u kan verhalen.

Bovendien is bij een niet vaste prijsafspraak (bij benadering) de reparatiekosten gemaximeerd tot 110%.

Geschillencommissie Voertuigen
Mochten u en de garagist er onderlig niet uitkomen. Stel de garagist dan voor het geschil door hem aanhang te maken bij de esschillencommissie Voertuigen (de garagist is immers aan zet, niet u!).

Meer informatie over klachten na reparatie of onderhoud vindt u op onze website.