Valt een versleten distributieriem onder garantie?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 31 maart 2022

Ik heb een occasion gekocht bij een erkende dealer. Deze zou 'als nieuw' zijn. De auto heeft immers pas 40.000 op de teller.

Nu blijkt de distributieriem al ernstig versleten en deze moet zo snel mogelijk worden vervangen. Heb ik hier wettelijke garantie op?

De dealer gaf tevens aan dat de melding 'motorstoring' te maken heeft met een kleine beurt. Na het verversen van de olie en filter zou de auto deze melding niet meer aangeven. Dit blijkt echter niet te kloppen. Na een kleine beurt blijft de auto deze melding aangeven.

Mijn vraag aan u is wat mijn rechten zijn in deze situatie.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert


U heeft een auto gekocht met 40.000 km op de teller. Nu blijkt de distributieriem versleten en is er een motorstoring. U vraagt waar u recht op heeft. 

Een probleem met de motor is iets dat normaal gesproken onder de garantie valt als u deze heeft afgesloten. Meld u dit probleem tijdens de garantie, dan moet het ook onder garantie worden opgelost. Is de garantie voorbij, dan heeft u misschien nog rechten op grond van de wet (wettelijke garantie). 

Het vervangen van een distributieriem valt normaal gesproken onder onderhoud. Kosten voor onderhoud zijn voor u als eigenaar. Het is wel heel vroeg dat de distributieriem vervangen moet worden. Er is een onderhoudsschema voor het vervangen van de distributieriem. Als uw distributieriem echt eerder moet worden vervangen is dat wel iets waar u wat aan kunt doen. U mag namelijk op grond van de wet als consument wel redelijke verwachtingen hebben van wat u heeft gekocht.

Mogelijkheden op grond van de wet

Om een beroep te kunnen doen op de wet zijn een aantal zaken van belang:

Onderzoek bij aankoop: Als koper moet je onderzoeken wat je koopt. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig te zien of constateren zijn dan is het geen verborgen gebrek.

Aanwezig bij levering: Om een beroep op non-conformiteit te kunnen doen, moet het gebrek bij levering al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. De verkoper moet dan aantonen dat het gebrek bijvoorbeeld door eigen gebruik of verkeerd gebruik kan zijn ontstaan.
Ontdekt u het gebrek later? Dan moet u in ieder geval aannemelijk maken dat de auto normaal is gebruikt en goed is onderhouden. 

Wie spreekt u aan: U kunt de verkoper is aanspreken. De verkoper heeft u de auto geleverd en is verantwoordelijk voor het leveren van een goed product.

Uw mogelijkheden

Uw auto heeft 40.000 km gereden.  Of u rekening had moeten houden met het vervangen van  de distributieriem hangt naast de kilometerstand af van het bouwjaar van de auto. Ook kunnen onderliggende oorzaken of problemen de slijtage hebben veroorzaakt. Dat is allemaal van invloed op uw mogelijkheden.

Als de distributieriem nog lang niet aan vervanging toe was en het gebrek aan de riem zelf ligt, dan is het redelijk dat de verkoper u tegemoet komt in de kosten. U moet in dat geval eerder dan u mocht verwachten kosten maken. Uiteindelijk zou u in de toekomst de riem ook hebben moeten vervangen, dus een bijdrage in de kosten is redelijk, dus niet de totale kosten. Hoe hoog deze bijdrage is hangt weer af van hoeveel eerder u nu de riem moet vervangen. Komt de verkoper u niet tegemoet? Dan kunt u juridische stappen nemen. Is de verkoper aangesloten bij de Bovag, dan kunt u naar de Geschillencommissie Voertuigen. Hou voor eventueel onderzoek 'de vervangen onderdelen achter.

Voor meer informatie over uw rechten verwijs ik u graag naar onze website: klachten na aankoop.