Non-conformiteit BCMI module Ford Focus

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 07 maart 2022

Vorig jaar februari (2021) heb ik een Ford Focus 1.0 van 2014 aangeschaft bij een grote Ford merkdealer, met 6mnd BOVAG garantie. Eén week voor dat ik deze auto één jaar in mijn bezit had wilde deze niet meer starten en gaf diverse foutmeldingen. De auto is toen afgesleept. Na twee weken bij het garagebedrijf voor onderzoek en een software-update later zou de auto gerepareerd zijn en kon ik deze ophalen. De eerste de beste rit daarna viel echter met hetzelfde probleem in het water, de auto is wederom afgesleept.
Nu, inmiddels weer 2 weken verder lijkt de boosdoener gevonden; de BCMI module lijkt defect. Er wordt een 'Draagplaat - centrale verdeeldoos' vervangen. Al met al zijn we ruim 1.100 euro verder.
Mijn vraag; is dit een defect dat zich mag voordoen bij een relatief jonge auto en kan ik hier iets mee richting dealer dan wel Ford Nederland?

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

Ongeveer een jaar geleden heeft u een occasion gekocht bij een Ford-dealerbedrijf. Sinds korte tijd ervaart u startproblemen. Na een uitgebreide diagnose en een eerdere onsuccesvolle reparatiepoging, is de oorzaak vastgesteld. De BCMI module is defect en moet worden vervangen. De herstelkosten zijn inmiddels opgelopen tot ongeveer € 1.100,-. U wilt graag weten wat u in redelijkheid van dit onderdeel zou mogen verwachten en wat uw rechtspositie is tegenover de verkoper en de fabrikant.  

Conformiteit
De aankoopgarantie op de auto is inmiddels door tijdsverloop vervallen en u kunt daar derhalve geen aanspraak meer op maken.  Naast een eventuele garantie heeft de koper van een product ook wettelijke rechten. Een product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen die de koper daarvan mag hebben. Welke redelijke verwachtingen u mag hebben, zijn afhankelijk van o.a. de aard van het gebrek, het bouwjaar en kilometrage van de auto.

Bewijs
De koper moet bij een beroep op non-conformiteit bewijzen dat er sprake is van een gebrek wat hij in redelijkheid niet hoefde te verwachten en dat het gebrek al bestond op het moment van aankoop. Hoewel van het betreffende onderdeel normaliter een levensduur van ongeveer 10 jaar mag worden verwacht, zal het lastig zijn om te voldoen aan de bewijsopdracht.

Verkoper
Als u kunt bewijzen dat er sprake is van non-conformiteit dan kunt u de verkoper aanspreken tot kosteloos herstel. Tegen de importeur of fabrikant kunt u uw wettelijke rechten bij non-conformiteit niet inroepen.

Importeur/fabrikant
De importeur of fabrikant van een auto kan (juridisch) alleen worden aangesproken tot herstel, als de importeur/fabrikant de garantiegever is. Bij een (resterende) fabrieksgarantie kunt u de importeur aanspreken tot herstel onder garantie. De importeur/fabrikant zal u dan doorverwijzen naar een garage binnen het dealernetwerk.

Conclusie
Het zal lastig zijn om de verkoper met succes aan te spreken tot kosteloos herstel op grond van uw rechten bij non-conformiteit. U kunt ervoor kiezen om een expertise onderzoek te laten uitvoeren naar het defecte onderdeel. Als echter blijkt dat de oorzaak van het defect niet (meer) kan worden vastgesteld, maakt u geen aanspraak op kosteloos herstel en dient u daarnaast ook de kosten voor het onderzoek te betalen.

Mogelijk is de verkoper wel bereid tot enige coulance. Het lijkt erop dat een groot deel van de kosten voortkomt uit het langdurige diagnoseproces. Het is de vraag of de dealergarage met alle specialistische kennis, niet eerder tot de conclusie had kunnen komen dat het probleem in de BCMI-unit zat.

Meer weten?
Klachten na aankoop - ANWB
Garantie - ANWB