Lampje van de bandenspanning gaat steeds branden

Vraag gesteld door P. Teitler op 29 maart 2022

in december Audi A3 gekocht bij Audi- Dealer(occasion, 10.000km).
Geeft al 5 maal via controlelampje aan: spanningsverlies alle banden. 5 maal terug naar garage (Dealer). 2x auto dag kwijt. Wat kan/moet ik hiermee? m.a.w. wat zijn mijn rechten en opties?

Antwoord van Henny

ANWB Expert


In december heeft u een Audi A3 gekocht bij de dealer, met 10.000 km op de teller. Steeds  geeft de auto de melding 'spanningsverlies alle banden'. De auto is al 5 keer naar de garage geweest en heeft daar al 2 keer een dag gestaan voor onderzoek. Telkens wordt de auto gereset maar na enige tijd komt de melding weer terug. Binnenkort moet de auto weer een dag naar de garage. U wilt weten wat uw rechten en opties zijn. 

Garantie

Als de auto een gebrek blijkt te hebben, kunt u een beroep doen op de garantie. De dealer moet het gebrek opsporen en definitief verhelpen.

Non-conformiteit

Volgens de wet heeft u recht op een deugdelijke auto, geschikt voor normaal gebruik. Dit noemt men ook de wettelijke garantie. Kunt u aantonen dat de auto niet de eigenschappen heeft die u mocht verwachten dan kunt u van de verkoper herstel of vervanging eisen. Het conformiteitsvereiste staat in artikel 7:17 van het burgerlijk wetboek. Wat u mag verwachten is onder andere afhankelijk van de leeftijd van de auto, de prijs, informatie van de verkoper en wat op de koopovereenkomst staat.

Reparatie of vervanging

Als de auto niet voldoet aan de verwachtingen en komt het gebrek na reparatie steeds terug dan kunt u ook vervanging vragen, of de overeenkomst ontbinden. Ontbinding van de overeenkomst kan alleen als:
- reparatie of vervanging niet mogelijk is, 
- de verkoper niet wil repareren, 
- reparatie niet binnen een redelijke termijn kan plaatsvinden, 
- herhaalde reparatie niet afdoende blijkt,
- het gebrek zo ernstig is dat het normaal gebruik van het voertuig in de weg staat, ( bij geringe gebreken is ontbinding niet mogelijk).

Conclusie

Ik neem aan dat u een jong gebruikte auto heeft gekocht, gezien de kilometerstand. U mag dan ook verwachten dat u een auto zonder problemen heeft gekocht, of dat het gebrek helemaal wordt opgelost. Om erachter te komen wat het probleem is, moet u de auto wel aanbieden aan de dealer. Bent u al diverse malen terug geweest en wordt het probleem niet opgelost dan dient u de verkoper in gebreke te stellen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.