Kilometerheffing België

Vraag gesteld door C. Fabel op 06 april 2022

Ik reis met een zogenaamde 5th wheel Travel Trailer ( een soort caravan met schotel) die eerst werd getrokken door een Ford Pickup 250. Na pech deze winter hebben we een BE trekker gekocht en de schotel aansluiting verhoogd zodat de trailer getrokken kan worden. Nu hebben we een boete van 800 euro opgelegd gekregen vanwege niet voldoen aan tolplicht. Het ging dus niet om commercieel vervoer maar privé toeristisch gebruik. Ik weet dat het  geen excuus is, maar wij wisten niet dat België BEtrekkers belast.we dachten de BEtrekker is onder 3,5 ton.  Er lijken wel uitzonderingsituaties zoals bij kermis ondernemers begreep ik van de Belgische website en bij mobil homes. Heeft het zin de boete aan te vechten en met welke argumenten zou dat kunnen?

Merk: Renault
Type: Mascot
Brandstof: Diesel

Antwoord van Chaim

ANWB Expert


U heeft een geldboete ontvangen omdat u gebruik heeft gemaakt van het Belgische wegennet, zonder de verschuldigde tol te betalen. U reed met een bijzondere voertuigcombinatie bestaande uit een opleggertrekker en een oplegger/aanhangwagen (caravan). U wilt graag weten of het zinvol is om bezwaar te maken tegen deze geldboete, omdat er geen sprake was van goederenvervoer.

Kilometerheffing België

In België wordt sinds 2016 niet het bezit, maar het gebruik van vrachtwagens op het wegennet belast. Op deze manier worden de infrastructuurkosten op een eerlijke manier verdeeld en wordt rekening gehouden met de milieueffecten.

On Board Unit

De houder van een voertuig waarvoor de kilometerheffing geldt, moet zorgdragen dat vóór het gebruik van het Belgische wegennet, een dienstverleningsovereenkomst is gesloten met een dienstverlener van de kilometerheffing. Er wordt dan gebruik gemaakt van een zogenoemde On Board Unit (OBU) die het aantal gereden kilometers registreert. De bestuurder van het voertuig is voorts verantwoordelijk voor het effectief functioneren van de OBU.

Type voertuig

De kilometerheffing geldt voor alle voertuigen voor goederenvervoer (categorie N) met een maximum toegestane massa (MTM) > 3.500 kg én voor voertuigen die blijkens het kentekenregister geregistreerd zijn als bedrijfsauto (voertuigcategorie N1) met carrosserietype BC. De werkelijk vervoerde goederen (commercieel of eigen gebruik) zijn daarbij niet van belang. Let op, oudere kampeerauto’s die blijkens het kentekenregister kwalificeren als N1 voertuig met een MTM > 3.500 kg vallen dus ook onder de kilometerheffing in België.

Conclusie

U heeft gereden op het Belgische wegennet met een voertuigcombinatie waarvoor de kilometerheffing geldt. Het is zodoende niet zinvol om bezwaar te maken tegen deze geldboete. In het vervolg is het raadzaam om gebruik te maken van een OBU als u gebruik maakt van het Belgische wegennet.

Meer informatie vindt u op onze pagina over tol in België en andere pagina's over wanneer is de kilometerheffing verschuldigd en On Board Unit - praktische informatie