Hoog olieverbruik Citroën C4

Vraag gesteld door J. Hovius op 12 april 2022

Vanaf wanneer is er sprake van een gebrek qua olieverbruik wat we niet hoefde te verwachten?

Eind december hebben we een Citroën Grand C4 Picasso uit 2017 aangekocht bij een autodealer met een km-stand van 121000. Nadat de motor begon in te houden en uitviel zijn we naar een erkende Citroën garage gegaan. Nu blijkt na 4 keer tussentijds olie bijvullen dat deze auto een gemiddeld olieverbruik van 1L per 1100 kilometer heeft.
Dit hadden we niet verwacht gezien de km-stand, de geregistreerde onderhoudshistorie (dealer onderhouden) en omdat het gebrek niet zichtbaar of merkbaar was bij de bezichtiging of proefrit. Ook was er geen aanvullende informatie over gegeven bij de aankoop waardoor we het niet konden weten.
We hebben dit kenbaar gemaakt bij de autodealer waar we deze Picasso hadden aangekocht. We gingen ervan uit dat dit binnen de garantie zou vallen en hebben daarom een voorstel gedaan om de motor te vervangen voor een gereviseerde motor (advies van Citroën garage) maar ze vinden het olieverbruik niet bovenmatig hoog en willen daarom niet meewerken aan deze of een andere oplossing. Daarnaast geven ze aan dat dit onder de garantie van Citroën Europa zou moeten vallen en we met hun contact hierover moeten opnemen. Bij de Citroën garage willen ze de motor wel vervangen voor €4800 maar vinden ze wel dat het een verantwoordelijkheid is en een verkooprisico van de autodealer waar we de Picasso hebben aangekocht.
Ziet ANWB dit ook als een bovenmatig olieverbruik en/of een gebrek aan de automotor? We zijn benieuwd naar jullie advies in wat we het beste in deze situatie kunnen doen.

Merk: Citroën
Type: C4 Grand Picasso
Bouwjaar: 2017
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 130

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

December vorig jaar heeft u een tweedehands Citroën C4 Grand Picasso gekocht uit 2017 met 121.000 km op de teller. Het is u opgevallen dat u vaker dan gemiddeld olie moest bijvullen. U heeft vastgesteld dat de motor (gemiddeld) 1 liter olie op 1100 km verbruikt. De verkoper van de auto vindt het olieverbruik niet bovenmatig en wil niet meewerken aan een oplossing. De verkoper heeft u vervolgens verwezen naar de importeur/fabrikant. De importeur/fabrikant verwijst u via haar dealernetwerk terug naar de verkoper. U wilt graag weten wat uw rechtspositie is.

Gebrek

Het is niet ongebruikelijk dat een motor naarmate deze langer in gebruik is (meer) olie gaat verbruiken. De fabrikant van een auto geeft in haar informatie aan wanneer een gemeten olieverbruik (nog) acceptabel is. Citroën geeft aan: “Het is normaal dat u tussen twee onderhoudsbeurten door olie moet bijvullen. CITROËN adviseert u om elke 5000 km het olieniveau te controleren en, indien nodig, olie bij te vullen''. Hieruit volgt dat de fabrikant het niet acceptabel vindt als u vóór de controle bij 5000 km olie moet bijvullen. In uw geval is vrijwel alle olie verbruikt als u pas na 5000 km zou controleren. Naar mening van onze Automotive Experts is een verbruik van 1 liter per 1100 km buitensporig en onacceptabel.

Garantie

Partijen zijn vrij om de inhoud, omvang en voorwaarden van een commerciële garantie te bepalen. Doorgaans mag u als koper verwachten dat een hoog olieverbruik onder garantie hersteld wordt. Afhankelijk van de toepasselijke garantievoorwaarden kan worden bepaalt of u recht heeft op herstel onder garantie.

Importeur/fabrikant

De importeur of fabrikant van een auto kan (juridisch) alleen worden aangesproken tot herstel, als de importeur/fabrikant de garantiegever is. Bij een (resterende) fabrieksgarantie kunt u de importeur aanspreken tot herstel onder garantie. De importeur/fabrikant zal u dan doorverwijzen naar een garage binnen het dealernetwerk.

Conformiteit

Naast een eventuele garantie heeft de koper van een product wettelijke rechten. Een product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen die de koper daarvan mag hebben. Welke redelijke verwachtingen u mag hebben, zijn afhankelijk van o.a. de aard van het gebrek, het bouwjaar en kilometrage van de auto. De koper moet bij een beroep op non-conformiteit bewijzen dat er sprake is van een gebrek wat hij in redelijkheid niet hoefde te verwachten en (in beginsel) dat het gebrek al bestond op het moment van aankoop.

Herstel

Zowel bij herstel onder garantie als bij een vordering tot herstel op grond van non-conformiteit, heeft u recht op een deugdelijke en duurzame oplossing. De verkoper/garantiegever moet ervoor zorgdragen dat u in de positie komt als ware de geleverde auto conform de overeenkomst en/of de redelijke verwachtingen die u op grond van de overeenkomst mocht hebben, geweest. Hoewel iedere andere oplossing voor een dergelijk hoog olieverbruik waarschijnlijk te kort schiet, kunt u motorrevisie niet afdwingen. De verkoper zou ook (kosteloos) een soortgelijke motor uit een donor auto kunnen gebruiken.

Conclusie

Naar mening van onze Automotive Experts kwalificeert het door u genoemde olieverbruik als een gebrek. Naar de aard van het gebrek is het (zeer) aannemelijk dat, de oorzaak van het gebrek al bestond toen de auto werd geleverd. Ik raad u aan om de verkoper te confronteren met het bovenstaande en (nogmaals) aan te spreken tot kosteloos herstel. Als de verkoper ook na schriftelijke ingebrekestelling niet overgaat tot herstel, kunt u het herstel door een derde laten uitvoeren en de kosten hiervoor verhalen op de verkoper ex art. 7:21 lid 6 BW. Hoewel het de importeur/fabrikant zou sieren om een deel van de kosten voor zijn rekening te nemen, kan de importeur hiertoe niet gedwongen worden.

Mits de verkoper BOVAG-lid is kunt u overwegen om de BOVAG om bemiddeling te vragen en/of het geschil voor te leggen aan de Geschillencommissie. Als de verkoper niet bij de Geschillencommissie is aangesloten, zult u naar de rechter moeten als de verkoper niet wenst mee te werken aan een oplossing.

Meer informatie kunt u vinden op onze pagina over klachten na aankoop