Wat moet ik aantonen voor een beroep op conformiteit?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 15 januari 2022

Ik heb deze auto op 24-12-2020 afgeleverd gekregen en binnen een jaar (20-12-2021) heeft zich een gebrek (lek) voorgedaan aan de verdamper onder het dashboard. Ik heb dit bij 2 garages laten checken (al inmiddels € 300,- kwijt aan diagnoses) en vervolgens de verkopende garage gewezen op de "wettelijke garantie" daar de BOVAG garantie (6 maanden) verlopen was. Ik heb ook aangegeven in mijn brief dat op de website van de ANWB is te vinden is dat de verwachte levensduur van een verdamper langer is dan 4-5 jaar (https://www.anwb.nl/experts/auto/86/verwachte-levensduur-airconditioning-verdamper-mitsubishi) De verkoper in kwestie reageert hierop met "Dit is dan geen grondslag voor het vaststellen van non-conformiteit omdat er niet is gekeken naar de auto in kwestie, maar een algemeen advies van de ANWB". Op het feit dat het gebrek zich binnen een jaar voordoet (24-12-2020 afgeleverd, 20-12-2021 gebrek geconstateerd) reageert de verkoper "Aangezien dit probleem zich ruim een jaar na aankoop van het voertuig voordoet, is het aan u om aan te tonen dat er sprake is van non-conformiteit".

Mijn vragen in deze,
Wat is nu daadwerkelijk de "verwachte levensduur" van een verdamper kijkende naar dit type auto ? Daar vraagt de verkoper om.

Als het probleem zich binnen een jaar voordoet is het dan werkelijk aan de koper om non-conformiteit aan te tonen ?

De verkoper vraag ook om een "onafhankelijk expertiserapport op te laten stellen" maar de diagnose is al door 2 garages vastgesteld. Wat houd dit rapport in en waar kan dit verder vastgesteld worden ?

Merk: Citroën
Type: C4 Cactus 1.2E-VTi Aut. Shine Airco
Bouwjaar: 05-2017
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 82pk

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert


U heeft ruim een jaar geleden een auto gekocht en geleverd gekregen. Binnen een jaar is er een gebrek aan de verdamper. De verkoper wilt u niet zo tegemoetkomen en vraagt bewijs van het feit dat u moet aantonen dat de auto non-conform is.

Ik begrijp dat de garantie is afgelopen. Zonder garantie kunt u alleen een beroep doen op de wet. Als consument mag u redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer:

  • bouwjaar
  • kilometerstand
  • onderhoud
  • gebruik
  • het gebrek
  • was het gebrek aanwezig bij de levering?

Over het algemeen geldt: hoe ouder de auto, des te eerder u rekening moet houden met gebreken.

Aanwezig bij levering?

Om een beroep op non-conformiteit te kunnen doen, moet het gebrek bij levering al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. De verkoper moet dan aantonen dat het gebrek bijvoorbeeld door eigen gebruik of verkeerd gebruik kan zijn ontstaan. Ontdekt u het gebrek later? Dan moet u aantonen dat het gebrek er al bij aflevering was. Omdat dat lastig te bewijzen is moet u in ieder geval aannemelijk maken dat de auto normaal is gebruikt en goed is onderhouden. 

Wie spreekt u aan?

De verkoper is in dit geval de partij die u kunt aanspreken. De verkoper heeft u de auto geleverd en is verantwoordelijk voor het leveren van een goed product.

Uw mogelijkheden

Uw auto is 4/5 jaar oud. Daarbij kunnen op zich gebreken voorkomen. De kilometerstand speelt daarbij ook een rol.  Is deze heel hoog, dan moet u ook eerder rekening houden met gebreken. Ook kunnen onderliggende oorzaken of problemen het gebrek hebben veroorzaakt. Dat is allemaal van invloed op uw mogelijkheden.

Het betreft hier echter een onderdeel waar u zelf geen invloed op heeft en waar u in het algemeen inderdaad een langere levensduur van mag verwachten. Het is dan ook redelijk dat de verkoper u tegemoet komt in de kosten. Doet hij dit niet, dan kunt u juridische stappen ondernemen. Heeft u de auto gekocht bij een Bovag garage, dan kunt u naar de Geschillencommissie Voertuigen.

U zult aannemelijk moeten maken dat u dit gebrek niet hoefde te verwachten, de auto goed is onderhouden en normaal is gebruikt. Een expertiserapport is een mogelijkheid, maar vaak ook kostbaar. De verklaringen van de garages is een begin van bewijs dat u ook kunt gebruiken als u naar de Geschillencommissie gaat. Mogelijk stelt de Geschillencommissie een onderzoek in. In dat geval hoeft u de kosten niet te betalen. Hou voor eventueel onderzoek onderdelen voor onderzoek achter te houden.

Ook voor de verkoper is een gang naar de Geschillencommissie een risico. Geeft u dan ook voor u uw zaak indient de garage nogmaals de gelegenheid om dit goed op te lossen.

Voor meer informatie over uw rechten verwijs ik u graag naar onze website: Klachten na aankoop - ANWB.