Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Kosten vervanging motor: voor wiens rekening?

Vraag gesteld door C.J. Wildenberg op 17 januari 2022

We hebben te maken met een Opel Astra, bouwjaar 2018

De APK keuring heeft bij het item: Motor werking
De constatering opgeleverd van: Speling op krukas meer dan 1.2 mm, vreemd gevoel met binnen rijden op de koppeling.

Met deze constatering werd ik telefonisch bestookt, gisteren 17 januari 2022 de dag van de APK keuring.
De serviceadviseur kwam met de vervelende boodschap, dat de auto (Astra) in aanmerking kwam voor een nieuwe motor, daar de auto er elk moment ermee kon stoppen, daar de krukas een speling vertoont van meer dan 1.2 mm, dat resulteerde in een vreemd gevoel met het binnen rijden van de auto in de werkplaats, op de koppeling.

Ik ben me natuurlijk rot geschrokken, met als gevolg een heel vervelend gevoel. Dit kan niet een Astra nieuw gekocht in 2018, km stand 65751, altijd jaarlijks voor onderhoud bij de dealer geweest en nu geconfronteerd worden met de opmerking/constatering dat het een einde van de auto betreft, als de motor niet vervangen gaat worden. De speling op de krukas van meer dan 1.2 mm levert slijpsel op, dat in de motor terecht komt en een blokkering gaat opleveren oftewel einde oefening voor de motor.  Hoe gaan we dit oplossen.....?

Aanschaf van een nieuwe motor, kosten  € 6.000,--.  Coulance tegemoetkoming van de fabrikant 15% van de reparatiekosten en van de dealer 10%.
Wat moet k hiermee, dit kan toch niet waar zijn. Mijn leven lang Opel gereden, nieuw dus. Na 3, 4 jaar auto in ruilen een gaan voor nieuw.
Nooit problemen met de Opel en nu  na vier jaar en 65.000 km, een nieuwe motor. Kosten € 6.000,00, dat zal toch niet waar zijn.
Wij hebben hier toch te maken met een eigen gebrek schade aan auto te maken?. Veroorzaakt door het product(auto) zelf? Een natuurlijke eigenschap van de auto, slijtage of een slechte kwaliteit van de auto. Eigen gebrek is toch een slechte eigenschap van de auto, die de auto toch niet behoort te hebben.  De schade is toch veroorzaakt door de auto/motor zelf. Het is toch een fabrieksfout...?
Het defect/de oorzaak ligt toch bij de auto, zijn eigen gebrek toch?  Wat kunt u voor mij als expert betekenen...?
Dit dient toch door de fabrikant te worden opgelost en worden betaald, daar gaat toch de klant/afnemer van de auto niet voor opdraaien?

Ik kan niets meer met die auto, waardeloos geval. Niet te verkopen, zelfs niet meer in te ruilen met deze diagnose van Motor Vervanging.

Merk: Opel Nieuwe Astra Innovation 5-deurs 1.0
Type: Turbo Start/Stop 77kW (105pk) (5 bak)
Bouwjaar: 2018
Brandstof: benzine
Motorvermogen: 105 pk Handgeschakeld

Antwoord van Chaim

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U heeft in 2018 een nieuwe Opel Astra gekocht. Bij de meest recente APK is geconstateerd dat de krukas speling vertoont en dat de motor moet worden vervangen. De verkoper heeft een coulance aanbod gedaan waarbij 75% van de kosten voor vervanging van de motor voor uw rekening komt. De verkoper deelt de overige kosten met de fabrikant/importeur. U wilt graag weten wat uw rechtspositie is.

Conformiteit
Een product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben. Welke redelijke verwachtingen u mag hebben, zijn afhankelijk van o.a. de aard van het gebrek, het bouwjaar en kilometrage van de auto. De koper zal moeten bewijzen dat er sprake is van een gebrek wat hij niet hoefde te verwachten en dat het gebrek, althans de oorzaak daarvan al bestond op het moment van levering.

Gebrek
Als de motor van een auto niet werkt, is de auto niet geschikt voor normaal gebruik. Bij normaal gebruik en onderhoud hoeft u als koper niet te verwachten dat de motor na 3 jaar en 65.751 km vervangen moet worden. Bij normaal gebruik en onderhoud mag u ten minsten 200.000 km verwachten, zonder dat er een dergelijke speling op de krukas ontstaat. Als berijder heeft u geen invloed op het ontstaan van deze schade. Naar mening van onze Automotive Experts, is er (zeer waarschijnlijk) sprake van een gebrek in de motor wat u niet hoefde te verwachten en waarvan de oorzaak al aanwezig moet zijn geweest op het moment dat de auto werd afgeleverd.

Rechten bij non-conformiteit
Als een product gebrekkig is en dit gebrek al bestond op het moment van aflevering dan kunt u van de verkoper o.a. kosteloos herstel van het gebrek vorderen. De verkoper zal het gebrek binnen een redelijke termijn moeten. Nadat u de verkoper schriftelijk hebt verzocht om herstel en de verkoper niet binnen een redelijke termijn het gebrek verhelpt of wilt verhelpen, dan kunt u het herstel door een derde laten uitvoeren en de kosten op de verkoper verhalen.

Verkoper of fabrikant
De fabrikant/importeur kan buiten de fabrieksgarantie niet rechtstreeks worden aangesproken tot (kosteloos) herstel door een (consumenten)koper. Op grond van de Nederlandse wet kunt u uw rechten bij non-conformiteit alleen inroepen tegenover de verkoper van het product. De fabrikant/importeur kan uiteraard wel uit coulance een aanbod doen. Als de fabrikant/importeur geen bijdrage wil leveren aan het oplossen van een probleem met een door haar geproduceerde auto, dan beperkt dit de rechten van de koper tegenover de verkoper niet.

Conclusie
Ik raad u aan om het voorstel af te wijzen en kosteloos herstel van de motor te vorderen, op grond van art. 7:17 jo. 7:21 BW. U zult moeten bewijzen dat u het gebrek niet hoefde te verwachten en dat het gebrek al aanwezig was op het moment van aflevering. Op basis van de beschikbare informatie, voorzie ik daarmee geen problemen.

Als u er onderling niet uitkomt, kunt u om bemiddeling vragen bij de Bovag en/of het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer weten?
Klachten na aankoop - ANWB