Kosten bij herstel defecte versnellingsbak Saab
Vraag gesteld door op 16 januari 2022
Recent SAAB 9-5 NG 1,6 liter handgeschakeld bij erkende merkendealer Saab/Volvo gekocht met BOVAG garantie. Kilometerstand 128.000. Fraaie auto. Auto voorheen (de vooraf gegane 2 jaar bij hen in onderhoud). Ongeveer 3 mnd na verstrijken termijn BOVAG garantie schurend geluid door garage onderkend als versleten versnellingsbak.
Alle antwoorden van uw site langslopend kom ik tot de volgende overwegingen: Ondanks verlopen garantietermijn mogen er ook verwachtingen zijn tav. levensduur/levensverwachting versnellingsbak SAAB ondanks de leeftijd van precies 10 jaar bij aankoop. De levensverwachting is normaliter de levensduur van de auto, maar toch zeker 200.000km of meer bij het topmodel van SAAB toentertijd mag verwacht worden. Uit de antwoorden van uw site lees ik tevens, dat bij normaal gebruik en onderhoud de berijder nooit de overmatige slijtage verweten kan worden (gebruiker rijdt al probleemloos 50 jaar auto). Daar de versnellingsbak normaal zonder bijgeluiden schakelt mag er uitgegaan worden van in ieder geval overmatige slijtage van de lagers, hetgeen de verkoper beaamt. Nu ben ik blij met de dealer, die een oplossing gezocht heeft voor dit probleem door een "schadebak" aan te bieden met 198.000 km op de teller of een "revisiebak", die uit Zweden moet komen. Ik ben akkoord gegaan met de tweede optie om redenen van definitief oplossen probleem. De verkoper gaf mij daar in groot gelijk.
Nu komen wij op kosten, eventueel beroep op conformiteit vastgelegd in BW en coulance. Kosten consument, inclusief nieuwe koppelingsplaat en drukventiel en BTW €4150. Om de auto te laten repareren ontkom ik er niet aan, dat het grootste deel van de kosten, gezien bovenstaande voor rekening van de klant komen. SAAB zelf is failliet en derhalve niet meer aansprakelijk te stellen voor enige tegemoetkoming van de kosten. Gezien de leeftijd van de auto (desondanks ongeveer nieuwstaat) en het aantal reeds gereden kilometers en de te mogen verwachten levensverwachting van de versnellingsbak lijkt mij enige tegemoetkoming in de kosten door de dealer toch redelijk of deelt U mijn mening niet? Ik dacht zelf aan een coulance van zeker 20%-25% gezien reeds gereden kilometers huidig "bak" en minimale levensverwachting. Wat is uw menig? Wat is nu de best te bewandelen weg om in overleg te gaan met de garagehouder, waar ik nu een nieuwe klant ben en de auto in onderhoud heb, daar ik deze wagen bij hem kon afnemen. Mijn Volvo heb ik aan hem verkocht en deze was binnen enkele weken al doorverkocht.
Gaarne uw antwoord om op redelijke wijze tot een vergelijk te kunnen komen met de garagehouder.
Merk: Saab
Type: 9-5 NG
Bouwjaar: 2010
Brandstof: bezine
Motorvermogen: 180
Antwoord van Chaim
ANWB ExpertU heeft ongeveer 9 maanden geleden een tweedehands Saab 95 gekocht met een km-stand van 128.000 km. Ongeveer 3 maanden na verval van de BOVAG aankoopgarantie is geconstateerd dat de versnellingsbak versleten is en moet worden vervangen. Na overleg met de verkoper heeft u gekozen voor een gereviseerde versnellingsbak in plaats van een tweedehands versnellingsbak. De kosten zijn begroot op € 4150,-. U wilt graag weten wat uw rechtspositie is.
Conformiteit
Een product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben. Welke redelijke verwachtingen u mag hebben, zijn afhankelijk van o.a. de aard van het gebrek, het bouwjaar en kilometrage van de auto. De koper zal moeten bewijzen dat er sprake is van een gebrek wat hij niet hoefde te verwachten en dat het gebrek, althans de oorzaak daarvan al bestond op het moment van levering.
Gebrek
De gemiddelde levensduur van een versnellingsbak is ten minste 200.000. U kunt bij de garage aangeven dat u dit gebrek niet hoefde te verwachten.
Voor een succesvol beroep op non-conformiteit moet wel vaststaan wat de oorzaak is van het defect. Als de garage bijvoorbeeld aantoont dat de oorzaak van het defect gelegen is aan verkeerd gebruik of onderhoud, hoeft de garage het gebrek niet kosteloos te herstellen. Als u het gebrek niet hoefde te verwachten en het gebrek al bestond op het moment van aflevering, dan kunt u kosteloos herstel eisen van de verkoper van de versnellingsbak c.q. de garagehouder.
Revisie of tweedehands
Het uitgangspunt van de verplichting tot herstel op grond van non-conformiteit is dat het product in de staat wordt gebracht die voldoet aan de redelijke verwachtingen die de koper van het product mocht hebben. Een nieuwe (gereviseerde) versnellingsbak zou u in een betere positie brengen dan als de versnellingsbak geen gebrek had gehad. Het is uw goed recht en waarschijnlijk ook verstandig om te kiezen voor revisie in plaats van vervanging door een gebruikte versnellingsbak, maar het is bij deze keuze wel redelijk dat u een deel van de kosten voor uw rekening neemt.
Verkoper of fabrikant
De fabrikant/importeur kan buiten de fabrieksgarantie niet rechtstreeks worden aangesproken tot (kosteloos) herstel door een (consumenten)koper. Op grond van de Nederlandse wet kunt u uw rechten bij non-conformiteit alleen inroepen tegenover de verkoper van het product. Na faillissement of bedrijfsbeëindiging kan een importeur/fabrikant geen bijdrage (meer) leveren aan het oplossen van het probleem. Dit beperkt de rechten van de (consumenten)koper tegenover de verkoper niet.
Conclusie
Ik raad u aan om de verkoper van de auto te confronteren met het bovenstaande en een voorstel af te wachten. Gelet op de km-stand en de kosten voor het tevens vervangen van de koppelingsplaten, drukventiel etc. zou het mijns inziens redelijk zijn als de verkoper ongeveer 25-40% van de kosten voor zijn rekening neemt. Als u er onderling niet uitkomt, kunt u om bemiddeling vragen bij de Bovag en/of het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.
Meer weten?
Klachten na aankoop - ANWB
Deel deze pagina