Inreismaatregelen Oostenrijk
Vraag gesteld door J. van de Paverd op 23 december 2021
Wij hebben in Montafoon in Oostenrijk een appartement geboekt. Door de nieuwe maatregelen kunnen we nu niet inreizen. Hoewel de plaatselijke "VVV" adverteert met Sorgenlos boeken bij eventuele corona maatregelen en de verhuurder daar ook mee adverteert wil deze niet de boeking annuleren en het geld terug storten. Wij zouden 2 januari aankomen. Voor de boostervaccinatie komen we dit jaar nog niet in aanmerking. Wat kunt u/wij doen?
Antwoord van Henny
ANWB ExpertU heeft in Oostenrijk een appartement geboekt, maar door de nieuwe coronamaatregelen kunt u nu niet inreizen. U wilt de reservering annuleren maar de verhuurder gaat niet akkoord met restitutie van de betaling, ondanks dat de verhuurder adverteert met 'sorgenlos' boeken.
Omdat u de boosterprik nog niet heeft, kunt u Oostenrijk niet inreizen. In principe geldt dat je dan geen recht hebt op terugbetaling. De verhuurder heeft het appartement immers voor u vrijgehouden en kan zijn overeenkomst met u nakomen. Aan het 'Sorgenlos' boeken zijn ongetwijfeld ook voorwaarden verbonden. Het lijkt erop dat u niet zonder meer kosteloos kunt annuleren wanneer u niet kunt voldoen aan de voorwaarden voor het reizen naar Oostenrijk.
Ons advies is om met de verhuurder te overleggen over een alternatief. Bijvoorbeeld omboeken naar een andere datum. In het geval u dat nog niet heeft gedaan, neem eens contact op met het Landelijk Vaccinatie Afsprakennummer 0800-7070 (dagelijks van 08.00- 22.00 uur). Misschien is een boosterprik toch nog in te plannen voor mensen die naar het buitenland reizen.
Deel deze pagina