Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Groepsaccommodatie tijdens lockdown

Vraag gesteld door op 3 januari 2022

Voor het weekend van 14 t/m 16 januari heb ik een groepsaccommodatie geboekt voor een familieweekend. We zijn met ongeveer 40 personen uit verschillende huishoudens.

De recron geeft aan dat gedurende de huidige lock down, er geen gebruik gemaakt kan worden van groepsaccommodaties door gezelschappen bestaande uit meerdere huishoudens, tot 15-1 om 05.00 uur. De eigenaar van de groepsaccommodatie houdt ons hieraan en verwacht dat we komen (of in ieder geval betalen) vanaf 15-1. Hij wil niet meedenken over verzetten van het weekend. Maar wij willen graag een familieweekend met 2 overnachtingen, dat is nu niet mogelijk.

Wat zijn onze rechten? Kan de eigenaar van de groepsaccommodatie ons inderdaad houden aan een deel van de overeenkomst (namelijk 1 van de 2 nachten)? Of komt hij in dit geval de overeenkomst niet na omdat we geen 2 nachten kunnen komen, en hebben we daarom dus recht op annuleren of verzetten?

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een groeps-accommodatie gehuurd met 40 personen. U kunt door de huidige maatregelen niet volledig (een in plaats van twee nachten) gebruik maken van de accommodatie. U vraagt wat uw rechten zijn.

Het is nu nog niet te zeggen wat de maatregelen zijn na 14 januari. Zeker is dat u gezien de huidige maatregelen op dit moment niet de beide nachten met een hele groep gebruik kunt maken van de accommodatie. De accommodatie is echter wel beschikbaar. De vraag is nu voor wiens risico de maatregelen komen. 

Wanneer er wel coronamaatregelen gelden en je kunt  daarom niet naar de accommodatie, dan is ons advies om samen met de verhuurder tot een oplossing te komen. Bijvoorbeeld door een andere datum af te spreken of de groepsgrootte of – samenstelling te wijzigen. U en de verhuurder zijn uiteindelijk beiden verantwoordelijk voor de naleving van de coronamaatregelen.

Zoals u aangeeft wil de verhuurder op dit moment niet meewerken aan een oplossing. Als u er niet uitkomt met de verhuurder en deze is aangesloten bij de Recron, dan zou ik u in dat geval aanraden om uw zaak voor te leggen aan de Geschillencommissie recreatie: Recreatie - De Geschillencommissie.

Mochten de maatregelen worden verlengd, dan zal de verhuurder, als deze bij de Recron is aangesloten, het advies van de Recron vast wel volgen. Dat is voor u natuurlijk heel kort dag, maar in de huidige situatie is dat helaas waar veel mensen en reizigers nu mee te maken hebben. Kunt u toch een van de twee nachten komen, maar u gaat niet, dan kan het zijn dat de Geschillencommissie daar in een eventuele vergoeding wel rekening mee houdt en slechts een nacht vergoeding redelijk acht. Maar ook dat is nu toch ook een beetje gissen. 

Ik hoop dat de verhuurder en u er alsnog wat eerder uit kunnen komen. Leest u ook: Corona en vakantie in Nederland (anwb.nl).