Geen kosteloze annulering van boeking in Oostenrijk

Vraag gesteld door G.J. Korpershoek op 30 januari 2022

In het voorjaar van 2020 boekten we onze vakantie voor het Gästehaus Rundblick van 1 tot 8 januari 2022 op https://www.silberbergmontafon.at/sorglos-buchen-trotz-corona/. In het telefonische contact kregen we te horen dat als de reis om bovengenoemde redenen zou worden geannuleerd, er geen kosten aan verbonden zouden zijn.

De Oostenrijkse regering heeft vanwege Omikron verdere maatregelen genomen. Nederland is geclassificeerd als virusvariantgebied. Helaas hebben we vorige week moeten annuleren door de strenge Corona maatregelen in Oostenrijk.
De wettelijke bepalingen vereisen een verplichte quarantaine bij het binnenkomen van Oostenrijk, waar zelfs een officieel erkende test niet omheen kan. We zijn twee keer ingeënt met Pfizer, maar kunnen de boostervaccinatie niet voor oudejaarsavond krijgen, waardoor we niet naar Oostenrijk kunnen reizen.

Op grond van de afspraken voor zorgeloos boeken hebben wij ons geld teruggevraagd, maar krijgen wij de aanbetaling van 615 euro niet als het appartement niet aan andere gasten verhuurd wordt. We hebben de eigenares Daniela Rösler verschillende e-mails gestuurd, maar tot nu toe zonder het gewenste resultaat.

Hoe moeten we hierin verder gaan?

Antwoord van Henny

ANWB Expert

 

In het voorjaar van 2020 Heeft u Gästehaus Rundblick geboekt voor de periode van1 tot 8 januari 2022. Deze boeking is gemaakt met de regeling van het Sorglos buchen.  Omdat In Oostenrijk strengere maatregelen zijn ingesteld in december voor het inreizen en dat je alleen nog kon inreizen met een boostervaccinatie heeft u de reservering geannuleerd in de veronderstelling dat u het geld terug zou krijgen. De verhuurder is hiertoe niet bereid, alleen als het appartement alsnog aan anderen wordt verhuurd.  Uw vraag is hoe u hierin verder moet gaan. 

Zorgeloos boeken
Om te weten wat de voorwaarden van zorgeloos boeken inhouden, heb ik deze erbij gezocht. Zie de volgende website: https://www.montafon.at/nl/accommodaties/zorgeloos-boeken
Er wordt het volgende geschreven :
Om uw verblijf bij ons in het Montafon zonder zorgen te kunnen plannen en boeken, bieden veel verhuurders de mogelijkheid om uw boeking onder bepaalde voorwaarden kosteloos te annuleren. Dit aanbod is geldig voor boekingen via montafon.at of direct boekingen bij de accommodatie. 

Voorwaarden voor zorgeloos boeken

Voor een verblijf tot 31 oktober 2022 gelden in principe de annuleringsvoorwaarden die bij de reservering zijn overeengekomen. Er ontstaan echter geen kosten voor de gast of voor medereizigers uit hetzelfde huishouden, indien: 

  1. er is een officiële scheidingsorder voor de dag van aankomst van het geplande verblijf.
  2. of het thuisland van de gast heeft een dringende reiswaarschuwing uitgevaardigd waarin niet-essentiële reizen naar ons vakantiegebied worden afgeraden en, ondanks een negatieve officieel erkende test, geldt bij terugkeer een wettelijk voorgeschreven quarantaine*.
  3. of indien de wettelijke bepalingen voorzien in een verplichte quarantaine bij binnenkomst in Oostenrijk, die zelfs niet kan worden omzeild door een officieel erkende test
  4. of de grens is gesloten*
  5. of de exploitatie van alle Montafon bergspoorlijnen moet volledig worden opgeschort als gevolg van een verordening in verband met Corona*.

*Geldt ook pro rata als de gebeurtenis tijdens het verblijf plaatsvindt.

Conclusie
Volgens de bovenstaande voorwaarden (onder punt 3) kan alleen kosteloos geannuleerd worden als er een verplichte quarantaine is bij binnenkomst in Oostenrijk, die zelfs niet kan worden omzeild door een officieel erkende test. Dat u de boostervaccinatie niet kon halen, is niet te wijten aan de verhuurder. De verhuurder heeft het appartement voor u vrij gehouden en kon zijn overeenkomst met u nakomen. Om die reden heeft u geen recht op kosteloos annuleren. 

In dit soort situaties adviseren wij om met de verhuurder in overleg te gaan over de mogelijkheden. Een mogelijkheid zou bijvoorbeeld kunnen zijn om de reservering om te zetten naar een andere week. 
Bent u het hier niet mee eens dan kunt u de klacht voorleggen aan het ECC (Europees Consumenten Centrum). Het ECC bemiddelt bij grensoverschrijdende geschillen. 

Meer informatie over het ECC: https://www.eccnederland.nl/nl